کمیک استریپ مهجور مانده است
1403/02/22-20:25
سعید رزاقی گفت: دهه ۶۰ و ۷۰، فرصت مناسبی برای ترویج و نشر کمیک استریپ بود. اگر در آن زمان در زمینه کمیک استریپ اجازه فعالیت داده میشد، فرهنگ آن نیز ترویج مییافت و مورد استقبال مردم قرار میگرفت، اما اکنون این حوزه مهجور مانده است.
به گزارش ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست «گذشته و آینده پینما در صنعت نشر» روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور سعید رزاقی و میثم برزا در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب برگزار شد.
کملطفیهای دهه ۶۰
سعید رزاقی، طراح کمیک استریپ معتقد است که دهه ۶۰ و ۷۰، فرصت مناسبی برای ترویج و نشر کمیک استریپ بود. اگر در آن زمان در زمینه کمیک استریپ اجازه فعالیت داده میشد، فرهنگ آن نیز ترویج مییافت و مورد استقبال مردم قرار میگرفت.
او افزود: متاسفانه کمیک استریپ در دهه ۶۰ با کجسلیقگی مسئولان فرهنگی، مجهور ماند. آثارمان در آن دوران همواره رد میشد و اجازه انتشار آنها صادر نمیشد. دید بسته و سنتی به کمیک استریپ مانع از انتشار آثار در این زمینه شد.
رزاقی ادامه داد: اگر در آن دوران اجازه انتشار آثار کمیک استریپ فارسی صادر میشد، اکنون کودکان و نوجوانان از مانگا استقبال نمیکردند. از طرف دیگر آثار صنعت گیم و انیمیشن از کمیک استریپ بسیار گرانتر است، اما آثار کمیک استریپ فارسی در بازار موجود نیست.
سیداحمد میرزاده، مجری نشست در ادامه گفت: نام کمیک استریپ را «پینما» گذاشتهایم تا آثار فارسی در این زمینه را با همین نام منتشر کنیم و در دنیا رواج دهیم. در حقیقت پینماها را با فرهنگ بومی خود منتشر خواهیم کرد.
رقیبان سرسخت
میثم برزا، طراح کمیک استریپ در ادامه نشست گفت: زمانی که کمیک استریپ هنوز وارد کشور نشده و یا نوپا بود، اجازه فعالیت ندادند. اکنون با وجود تکنولوژی، هوش مصنوعی، انیمیشن و پلیاستیشن و انتشار بهروزترین سریالها دیگر رقابت در عرصه کمیک استریپ با دیگر محصولات هنری بسیار دشوار است، آن هم در سطح جهانی.
او افزود: به تنهایی نمیتوانیم هم در زمینه کمیک استریپ فرهنگسازی کنیم و هم با تمامی آثار هنری در عرصه جهانی رقابت کنیم. چراکه مخاطب فارسیزبان اکنون به تمامی آثار هنری بینالمللی دسترسی دارد. از طرف دیگر تاثیر کمیک استریپ را میتوان در فیلمها، انیمیشنها و حتی کتابهای داستانی مشاهده کرد و نباید آن را دست کم گرفت.
برزا تاکید کرد: فعالیت در زمینه کمیک استریپ نیاز به پژوهشهای فرهنگی عمیق دارد، در غیر اینصورت مانند آثار سینمایی در گیشه، که پرفروشترین فیلم آن فیلم فارسی است، شاهد انتشار آثاری نهچندان ارزشمند در زمینه کمیک استریپ خواهیم بود.
استعدادها را پرورش داده و حمایت کنید
رزاقی در ادامه این نشست گفت: کشاورزی پرسید چه محصولی بکارم که ۱۰ سال دیگر بازدهی خوبی داشته باشد، به او گفتند گردو بکار. اکنون نیز مسئولان باید هنرجویان و افراد مستعد در زمینه کمیک استریپ را پرورش دهند، استخدام کنند و از آنها حمایت کنند تا در آینده شاهد آثار ارزشمندی در این زمینه باشیم.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.