بررسی ظرفیت‌های پی‌نما در زیست‌بوم فرهنگی کودک و نوجوان؛

نباید از ظرفیت پی‌نما غافل بمانیم

1403/02/25-19:37

یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: تنها به این دلیل که پی‌نما (کمیک استریپ) از کشورهای غربی وارد ایران شده، نباید از آن مغفول ماند چراکه در ایران هم طرفداران بسیاری دارد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست ظرفیت‌های پی‌نما در زیست‌بوم فرهنگی کودک و نوجوان با حضور مهدی یوسف‌وندی، امیرمحمد بهامیر و داوود طالقانی، سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، در سرای اهل قلم بخش ناشران کودک و نوجوان برگزار شد.  در این نشست در رابطه با کمیک‌استریپ و لزوم زمینه‌سازی در این زمینه بحث شد. 

قالبی که در دنیا فراگیر شده است 

مهدی یوسف‌وندی، نویسنده درباره مفهوم پی‌نما (کمیک استریپ) گفت: کمیک استریپ یک قالب است و می‌توان هر مفهوم و داستانی را در آن گذاشت. باید در این زمینه محتوای مناسب تولید کرد و تنها به این دلیل که کمیک استریپ از کشورهای غربی وارد ایران شده، نباید از آن مغفول ماند. 

او افزود: پی‌نما امروزه در دنیا فراگیر شده است و طرفداران بسیاری دارد. مشکل اصلی در این حوزه، عدم امکان تولید محتوای شخصی در این زمینه است. به طور کلی چاپ و انتشار کتاب شخصی در ایران رواجی ندارد و همین امر شور و شعف فعالان این حوزه را از بین می‌برد. 

یوسف‌وندی گفت: تعداد اندکی نویسنده و طراح کمیک استریپ در کشور فعالیت می‌کنند و بیشتر فعالان این حوزه به حوزه انیمیشن روی آورده‌اند. ازسوی دیگر به دلیل هزینه بالای انتشار کتاب‌های پی نما(کمیک استریپ) و عدم حمایت دولتی، این کتاب‌ها قابلیت رقابت با آثار جهانی را ندارند. 

او با اشاره به این‌که ایران و عربستان باکیفیت‌ترین محصولات فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان را چاپ و روانه بازار می‌کنند، بیان کرد: با این‌همه، کمیک استریپ در ایران مغفول مانده و از آثار تولیدی استقبال نمی‌شود، این در حالی است که آثار ترجمه بدون رعایت حق کپی‌رایت منتشر می‌شود و ناشران نیز از آن استقبال می‌کنند.

امیرمحمد بهامیر، نویسنده و پژوهشگر در ادامه نشست گفت: کمیک‌استریپ را هم به طور خصوصی و هم دولتی نیاز داریم. اما حتی کمیک‌استریپ دولتی هم در کشور نداریم. ظاهرا سیاستگذاری به این صورت است که دولتمردان تصور می‌کنند نیازی به پی‌نما نداریم. 

او افزود: هزینه طراحی کمیک‌استریپ بسیار بالا و گزاف است، چاپ، بازاریابی و محتوای تصویری برای کمیک‌استریپ بسیار گران تمام می‎شود و از سوی دیگر محتوای مناسب برای کمیک ‌استریپ نیز وجود ندارد. 

استقبال دولت از پی‌نما در ۱۵ سال قبل

داوود طالقانی، نویسنده و دیگر سخنران این نشست دررابطه با لزوم حمایت از پی‌نما گفت: ۱۵ سال قبل حاکمیت به این نتیجه رسیده بود که کمیک‌استریپ کارکرد دارد و از آن در زمینه‌های مختلفی استفاده کرد. کمیک‌استریپ توسط برخی نهادهای دولتی برای انتقال مفاهیم استفاده شد اما بعدها کارکرد مثبت کمیک استریپ به فراموشی سپرده شد.

او افزود: دهه ۸۰ شهرداری تهران درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) کمیک‌استریپ تولید کرده بود اما اکنون دیگر این تولیدات ادامه پیدا نکرد. 

طالقانی تاکید کرد: نهاد بالادستی باید درباره تولیدات شخصی در حوزه کمیک‌استریپ تصمیم‌گیری کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: