در نشست «هنر بصری» بررسی شد؛

نقش نقاشی‌های دیواری در انقلاب مکزیک و ایران

1403/02/26-18:24

در نشست «هنر بصری (فرایندهای انقلابی مکزیک و ایران)» نقش نقاشی‌های دیواری در انقلاب‌های مکزیک و ایران بررسی شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همزمان با هشتمین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مورخ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ نشست «هنر بصری (فرایندهای انقلابی مکزیک و ایران)» با حضور گیرمو پوئنته اردوریکا (سفیر مکزیک در ایران)، رافائل مائوریللو (استاد دانشگاه علامه طباطبایی) و بهرام دبیری (نقاش و محقق) در سرای ملل برگزار شد.

سفیر مکزیک در این نشست نقاشی‌های دیواری مکزیک را دارای مفاهیم زیادی دانست که از انقلاب مکزیک نشات گرفته است.

اردوریکا گفت: انقلاب مکزیک دارای جنبه‌های اجتماعی بسیاری بوده و مردم ستم‌دیده برای اینکه به آرمان‌های خود برسند از نقاشی دیواری استفاده کردند و توانستند خیلی از آرمان‌ها و اتفاق‌های زمان خود را به تصویر بکشند.

او با اشاره به انقلاب اسلامی ایران افزود: این هنر در زمان انقلاب اسلامی نیز توسط هنرمندان این کشور مورد استفاده قرار گرفت و هنرمندان توانستند کارهایشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

سفیر مکزیک به تنها کتابچه‌‌ای که در ایران چاپ شده و به نقاشی دیواری مکزیک می‌پردازد اشاره کرد و‌ گفت: کتاب «نقاشی دیواری و انقلاب مکزیک» ترجمه مهدی سحابی تنها کتاب به ترجمه ایرانی در این حوزه است که اطلاعات خوبی را به مخاطب می‌دهد.

اشتراک فرهنگی در ادبیات و نقاشی

بهرام دبیری، محقق و نقاش ایرانی که آثار بسیاری در حوزه نقاشی دیواری از خود برجای گذاشته با اشاره به ارتباط عمیقی که بین فرهنگ ایران و آمریکای لاتین، خصوصا مکزیک، وجود دارد گفت: ما این اشتراکات را در حوزه ادبیات و موضوع نقاشی بسیار دیده‌ایم.

دبیری ضمن اشاره به این‌ نکته که ایران پیامبری به نام مانی داشته که نقاش بوده و آیین خود را روی پرده‌های بزرگ نقاشی و به مردم منتقل می‌کرده است تاکید کرد: پس از آن شمایل‌کشی‌های بزرگ تاریخی و مذهبی ادامه یافت تا به نام نقاشی قهوه‌خانه‌ای تغییر نام داد و متاسفانه حدود ۵۰ سال است که ما خیلی اثری از این نوع نقاشی روایی در کشورمان نمی‌بینیم.

او با اشاره به نقش نقاشی دیواری در انقلاب اسلامی گفت: ما فکر می‌کردیم نقاشی می‌تواند نتیجه اجتماعی گسترده‌ای داشته باشد و شروع کردیم به نقاشی در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر که تاثیرات بسیاری در جریان انقلای اسلامی داشت اما متاسفانه بسیاری از آن‌ آثار امروز یا تخریب و یا پاک شدند.

افول نقاشی دیواری پس از انقلاب

رافائل مائوریللو، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز به نقش انقلاب در نقاشی‌های دیواری مکزیک اشاره کرد و افزود: پس از انقلاب مکزیک، حکومت به دست افراد بافرهنگی می‌افتد که به هنر و نقاشی علاقه بسیار داشتند و نقاشی دیواری پس از آن رو به گسترش و رونق می‌رود تا جایی که ما حتی در وزارتخانه‌ها هم شاهد نقاشی دیواری هنرمندان صاحب نام این کشور هستیم.

او ادامه داد: اما هنر نقاشی دیواری در ایران پس از انقلاب رو به افول گذاشت و بسیاری از هنرمندان این حوزه به استودیوهای شخصی خود رفتند و از این حوزه فاصله گرفتند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: