
اکثر مباحث درباره تجدیدنظرطلبی سیاستزده است
1403/02/29-20:06
محسن ردادی گفت: موضوع تجدیدنظرطلبی، کمتر مورد توجه علمی قرار گرفته است و اکثر مطالب درباره تجدیدنظرطلبی سیاستزده است.
به گزارش ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، آیین رونمایی از کتاب «جریانشناسی تجدیدنظرطلبی»، با حضور محسن ردادی، نویسنده کتاب، عبدالله گنجی، روزنامه نگار و استاد دانشگاه و عباس سلیمی نمین، روزنامه نگار، روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، در «گوشه نقد» برگزار شد.
۶ جریان تجدیدنظرطلبی
محسن ردادی، نویسنده کتاب گفت: موضوع تجدیدنظرطلبی، کمتر مورد توجه علمی قرار گرفته است و اکثر مطالب درباره تجدیدنظرطلبی سیاستزده است. تجدیدنظرطلبی به این معناست که افرادی انقلابی هستند و پس از مدتی ضد انقلاب میشوند. در این کتاب در یک چهارچوب علمی تجدیدنظرطلبی را بدون برچسب سیاسی برای تحقیر تجدیدنظرطلبان بررسی کردهام. تجدیدنظرطلب، یک انسان با دستگاه معرفتی است که شاید دچار اشتباه شده است. در این کتاب به ۶جریان تجدیدنظرطلبی رسیدم که ۳جریان برای اصحاب قدرت است که رهبری به ریزش از آن تعبیر میکند و چند جریان در میان مردم که در رفراندوم جمهوری اسلامی شرکت کردند و اکنون پشیمان هستند.
او افزود: چارچوپ نظری این کتاب، جامعهشناسی معرفت بوده است. کارل مانهایم در چارچوب نظری خود عقیده دارد که نگاه ایدئولوژی و اتوپیا ما را از حقیقت دور میکند. او معتقد است لحظهای که مردم حقیقت را لمس میکنند و واقعیت را متوجه میشوند، آن، لحظه انقلاب است و قبل از آن پردهای روی فهم آنهاست. اما در زمان انقلاب با خود واقعیت در تماس هستند. آنهایی که میگویند در زمان انقلاب مردم با احساساتی شدن، با عکس امام به میدان آمدند اشتباه میکنند. از نظر مانهایم اتفاقا فهم آن لحظه از کف خیابان دقیقتر و کاملتر بوده است. عمده افراد تجدیدنظرطلب از عوامل غیرمعرفتی پیروی میکنند و در این کتاب انواع احساساتی که منجر به تجدیدنظرطلبی میشود بررسی شده است. موضوع کتاب موضوع دشواری است و در چارچوب موضوع تجدیدنظرطلبی ۳معیار معرفی شده است.
تجدیدنظرطلبی، پشیمانی نیست
عبدالله گنجی درباره کتاب و جریان تجدیدنظر طلبی گفت: موضوع کتاب، بسیار اهمیت دارد. تجدیدنظرطلبی بازگشت از انقلاب و پشیمانی نیست و این کتاب بیشتر به معلولها پرداخته است. ممکن است کسی بعد از رد صلاحیت و زندانی کردن پسرش و مسئولیت نگرفتن با انقلاب همراهی نکند و این تجدیدنظرطلبی نیست و اینها زد و خورد است. بنی صدر همان شخصیتی بود که نشان داد و امام نگفت این ضد انقلاب است بلکه امام فرمودند که عجب و خودبزرگبینی بیچارهاش خواهد کرد.
او افزود: تجدیدنظرطلبی یک حرکت سیاسی نیست و یک بحث معرفتی است. کسانی که برای ولایت فقیه، عاشورا و مهدویت قلم می زدند، بعدا به قداستزدایی رسیدند. سردمدار تجدیدنظرطلبی، سروش است و تجدیدنظرطلبها شاگردش هستند.
گنجی در پایان بیان کرد: میخواهم یک مدل تجدیدنظرطلبی ارائه کنم. آن کسی که از انقلاب اسلامی میبرد و به دنبال زندگی شخصی خود میرود یا کسانی که بعد از امام به سمت اجتهاد رفتند و سکوت کردند و... تجدیدنظرطلب نیستند. تجدیدنظرطلبی کسی است که از اسلام سیاسی عبور کرده است و مدل جایگزین برای آن دارد. در ایران شاید ۲۰نفر تجدیدنظرطلب را بتوان نام برد و ۲۰نفر هم از ایران رفتند و کسانی بودند که در حلقه کیان قلم میزدند.
عباس سلیمی نمین هم گفت: تجدیدنظرطلبی ایرادی ندارد بلکه تجدیدنظرطلبی در مبانی وحی محل ایراد است و سروش تجدیدنظرطلبی در وحی میکند. در این کتاب تفکیک در میان تجدیدنظرطلبیها صورت نگرفته است. تعریف دقیقتری در مولفههای تجدیدنظرطلبی باید در پژوهشگاه صورت بگیرد و این کتاب، کتاب ارزشمندی است. اسلام واقعی اسلام سیاسی است و ما اصلا دو اسلام نداریم. امام با انقلاب اسلامی اسلام سیاسی را معرفی کرد.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار شد.