
فضای آزادانه و باز نمایشگاه کتاب همواره برای ناشران ارزشمند است
1404/02/20-11:36
حجت حسنی مدیر روابط عمومی انتشارات «کمیکا» میگوید نمایشگاه فرصت بیبدیلی برای ارتباط با مخاطبان و انتقال تجربه است.
حجت حسنی مدیر روابط عمومی انتشارات «کمیکا» در گفتوگو با ستاد خبری سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، اظهار کرد: امسال نیز همچون دورههای گذشته، برنامههای متنوعی را برای بازدیدکنندگان محترم در نظر گرفتهایم. به طور مشخص، سه عنوان کتاب جدید در حوزه کودک و نوجوان رونمایی و جشن امضای آنها با حضور نویسندگان و تصویرگران برگزار خواهد شد. علاوه بر این، امسال شاهد معرفی شخصیتهای ابرقهرمان جدیدی از تولیدات انتشارات خواهیم بود که امیدواریم مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. همچنین، با استقبال از تجربه موفق سال گذشته، از ظرفیت ارزشمند طرفداران کتابهای کمیک خود بهره خواهیم برد و این عزیزان به صورت داوطلبانه در بخشهای مختلف غرفه ما مشارکت خواهند داشت.
از نظر این مقام مسئول در انتشارات «کمیکا» رویکرد خانواده به عنوان خریدار و کودک به عنوان مصرفکننده در یک نقطه یکدیگر میرسند همچنین معتقد است: در حوزه کودک و نوجوان، ما در واقع با دو گروه مخاطب روبرو هستیم: کودکان و نوجوانانی که محتوای جذاب و سرگرمکننده میخواهند و والدین دغدغهمندی که به دنبال محتوای آموزشی و تربیتی مناسب برای فرزندانشان هستند. برای حل این تعارض، ما تلاش کردهایم تا در تمامی محصولات خود، هر دو جنبه را در نظر بگیریم. به این معنا که تمامی کتابهای ما به نوعی دارای پیوست فرهنگی و تربیتی هستند و پشتوانه مطالعاتی در این حوزه دارند. جذابیتهای داستانی و بصری برای کودکان و نوجوانان در کنار محتوای ارزشمند برای والدین، باعث شده تا خانوادهها با اطمینان خاطر به محصولات ما اقبال نشان دهند.
حسنی از استقبال مخاطبان گفت و ادامه داد: علاوه بر این، ما شاهد گرایش روزافزون خانوادهها به استفاده از محصولات فرهنگی ایرانی باکیفیت به جای نمونههای خارجی هستیم و خوشبختانه تلاشهای ما در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.
حسنی ادامه داد: ما در این زمینه چند رویکرد را دنبال کردهایم. اول اینکه خود قالب کمیک به دلیل متن کم و جذابیتهای بصری، برای کودکانی که ممکن است حوصله خواندن متنهای طولانی را نداشته باشند، بسیار جذاب است و آنها را به راحتی درگیر داستان میکند.دوم اینکه ما در کنار کتابهای چاپی، به فناوریهای نوین نیز روی آوردهایم. ما یک اپلیکیشن واقعیت افزوده داریم که با اسکن صفحات کتاب، همان متن و تصاویر کتاب را به صورت انیمیشنهای دوبله شده به کودکان نمایش میدهد. در این انیمیشنها، متن کتاب نیز به صورت بالنهای گفتگو وجود دارد، بنابراین کودکان همچنان با متن در ارتباط هستند. این امر باعث میشود تا کودکان با رغبت و سهولت بیشتری به مطالعه بپردازند.سوم اینکه ما در کنار کتابهای کمیک، اصطلاحاً رمانهای مصور یا لایت ناول را نیز تولید میکنیم. در این قالب، بخش قابل توجهی از روایت داستان بر عهده تصویرسازی است که با جذابیت بصری خود، کودکان و نوجوانان را به دنبال کردن داستان و مطالعه کتاب علاقهمند میکند.
حسنی معتقد است باتوجه به اینکه «کمیکا» تنها ۴سال سابقه حضور در نمایشگاه کتاب را در کارنامه خود دارد افزود:شاید برای اظهار نظر قطعی درباره افتخیز نمایشگاه در ۳۵دوره اخیر دشوار باشد چرا که در این زمینه ما کمی جوان هستیم و مجموعه ما یک استارتاپ است و اولین حضورش در نمایشگاه به سال ۱۳۹۸ برمیگردد و متأسفانه با تعطیلیهای ناشی از کرونا نیز مواجه بودهایم. تجربه حضور ما در نمایشگاه به چهار پنج سال محدود میشود. اما با توجه به ایدهها و رویکردی که ما داریم، به نظر میرسد که امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری خواهیم داشت، انشاءالله. با این حال، شاید بهتر باشد این سوال را از ناشران و فعالان فرهنگی که تجربه حضور طولانیتری در نمایشگاه دارند، بپرسید.
حجت حسنی باب اشاره به اینکه حضور در نمایشگاه کتاب با سختیهای نیز مواجه است ادامه داد: کار فرهنگی همواره با چالشهای متعددی همراه است. از سختیهای تأمین هزینههای تولید کتاب گرفته تا جزئیات مربوط به حضور در نمایشگاه، همه اینها در کنار هم میتوانند دشوار باشند. اما در کنار این سختیها، شیرینیهای خاص خود را نیز دارد. به عنوان مثال، خاطرات خوب سال گذشته برای ما بسیار ارزشمند است. امیدواریم دستگاههای مسئول در این حوزه با تسهیل بیشتر امور و برنامهریزی دقیقتر و زودتر برای نمایشگاه، بتوانند به فعالان فرهنگی کمک بیشتری کنند.
مدیر روابطعمومی نشر «کمیکا» ادامه داد: نمایشگاه کتاب در واقع یک وسیله مهم برای رساندن پیام و بیان دیدگاههای نویسندگان و ناشرانی است که دغدغه چاپ و عرضه کتاب را دارند. این رویداد، محل گفتوگو و شنیدن دیدگاههای مختلف است. نمایشگاه کتاب صرفاً پاسخگوی یک سوال مشخص در حوزه فرهنگ نیست، بلکه فضایی سالم و کامل برای یک گفتمان فرهنگی گستردهتر است.
حسنی در انتها عنوان کرد:من از طرف خودم به تمامی کسانی که این مصاحبه را میخوانند یا صدای من را میشنوند، میگویم که امیدوارم همه عزیزان را در نمایشگاه ملاقات کنیم. هرچه حضور مردم و علاقهمندان بیشتر باشد، این انتقال پیام و گفتوگو بهتر اتفاق میافتد. ما نیز زودتر به هدفی که از تألیف کتابها داریم، یعنی رساندن حرفمان به گوش مخاطبان، خواهیم رسید. در آنجا مخاطبان میتوانند نظرات خود را، چه مثبت و چه انتقادی، با ما در میان بگذارند و این فضای باز همواره برای ما ارزشمند است.
سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ آغاز شده و تا ۲۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقهمندان مهیا کرده است.