با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد

گشایش خانه ترجمه و خانه فرهنگ و ایثار و مقاومت

1393/02/11-14:01

«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه 11 اردیبهشت ماه همزمان با دومین روز برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور در مصلای امام خمینی(ره) سالن ترجمه و خانه فرهنگ و ایثار و مقاومت را افتتاح کرد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جنتی همچنین از بخش‌های مختلف این نمایشگاه از جمله سرای اهل قلم، سرای استقبال از اندیشمندان، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سالن ترجمه و صدور اندیشه ایرانی و اسلامی دیدن کرد. در این بازدید، محمد اله‌یاری مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب، «امیرمسعود شهرام‌نیا» قائم‌مقام رییس نمایشگاه کتاب، «نجفعلی میرزایی» مدیرعامل خانه کتاب و «علی شجاعی صائین» مشاور علمی رئیس نمایشگاه، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی را همراهی کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گشایش بخش ترجمه گفت: ما دارای کشوری با فرهنگ و تمدن دیرینه هستیم. همچنین گنجینه‌ای عظیم از ادبیات و فرهنگ غنی اسلام داریم و در این میان، مهم است که باید بتوانیم این گنجینه را به جهانیان معرفی کنیم.

جنتی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) که آوازه این انقلاب باید به کشورهای دیگر منتقل شود،  گفت: ما آثار بسیار ارزشمندی از ادبا، شاعران و نویسندگان از گذشته تا امروز داریم، مانند کتاب «منطق‌الطیر» عطار نیشابوری که 2 بار به زبان فرانسه ترجمه شده و مورد استفاده اندیشمندان غربی قرار گرفته است. اگر این آثار به صورت تخصصی توسط مترجمان مجرب ترجمه صحیح شود، ارزش آنها را چندین هزار برابر می کند.

وی تصریح کرد: بارها از نمایشگاه‌های مختلف کتاب کشورهای اروپایی و آسیایی دیدن کرده‌ام و باید بگویم آثار ادبیات غنی ایران به صورت ترجمه‌ای در این نمایشگاه‌ها اندک بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی خانه ترجمه بهترین کتاب‌های ارزشمند ایرانی با به کارگیری مترجمان حرفه‌ای و متخصص به زبان‌های مختلف ترجمه و به مردم جهان عرضه شود.

جنتی افزود: ما اعتقاد داریم که هر ترجمه‌ای باید توسط متخصص این رشته انجام شود، بارها مشاهده شده کتاب‌های ادبیات فاخر ایرانی در حوزه علوم انسانی و علوم پایه به دست مترجمان غیرمتخصص ترجمه شده که این امر نه تنها ارزش آن کتاب را کاهش داده، بلکه استفاده از آن را نیز دچار مشکل کرده است.

گشایش فرهنگ و ایثار و مقاومت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بازدید از سالن چشم‌انداز کمیته فعالیت‌های جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: کلمه «ایثار» از فرهنگ قرآنی ما اخذ شده است، بدین معنی که انسانی که خودش به یک چیز مبرم نیازمند است، دیگران را بر منافع خود مقدم می دارد.

وی گفت: آنچه امروز به دنبال آن هستیم، بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است، زیرا درست است که نیمی از تلاش‌ها و مجاهدت‌هایی که به ویژه در دوران دفاع مقدس و حتی پس از آن صورت گرفته است، مربوط به مجاهدان، جانبازان، شهدا و خانواده‌های آنهاست.

جنتی با بیان اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه برعهده همگان است، تاکید کرد: نه تنها این وظیفه مهم از وظایف 2 نهاد بنیاد شهید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بلکه همه آحاد ملت ایران و نهادها باید برای ترویج این حرکت عظیم تلاش کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آثاری که در 8 سال دفاع مقدس در قالب کتاب، نمایشنامه و موسیقی با محوریت دفاع مقدس ساخته شده، گنجینه‌ای عظیم از فرهنگ ایثار و شهادت است که در اختیار ماست و اگر بتوان از آن استفاده کرد، گام بلندی در این مسیر برداشته‌ایم. به عنوان مثال، اگر کتاب‌های حوزه مقاومت و ایثار را جمع‌آوری کنیم، ده‌ها هزار کتاب تالیف‌شده در قالب رمان، داستان، وصیت‌نامه‌های شهدا و آثار صوتی برجای مانده از فرماندهان جنگ در خط مقدم جبهه را شامل می‌شود.

جنتی با بیان اینکه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیزی که امروزه مهم است توانایی ما برای نمایش ویژگی‌های دوران دفاع مقدس برای نسلی است که آن زمان را ندیده‌اند، افزود: از لحاظ قانونی، این کار بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما از لحاظ علمی همه ملت ایران و از جمله ایثارگران و مجاهدانی که به عنوان پایه‌گذاران این فرهنگ در دوران دفاع مقدس از تمامیت ارضی، حیثیت و استقلال کشور دفاع کردند، باید در این زمینه فعالیت کنند.

جنتی تأکید کرد: خانواده‌های جانبازان و شهدا و فرزندانشان در جامعه امروز مانند مجسمه‌های ایثاری هستند که باید به سراغ آنها رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خانه فرهنگ و ایثار و مقاومت نیز که امسال برای اولین بار در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گشایش یافته است، گفت: امید است با تلاش مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نمایشگاه بیست‌وهشتم، آثار و فعالیت‌های یک ساله این خانه را مشاهده کنیم.

در ادامه این برنامه، جنتی خانه فرهنگ و ایثار و مقاومت را افتتاح کرد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از 10 الی 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: