در نشست «مبانی فقهی و حقوقی رعایت کپی‌رایت» تأکید شد

لزوم رعایت کپی‌رایت در کشور

1393/02/11-14:10

نشست «مبانی فقهی و حقوقی رعایت کپی‌رایت»، عصر امروز در نخستین روز بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «امیر صالحی طالقانی» نویسنده و مترجم کتب ریاضی و حجت‌الاسلام «علیرضا سبحانی‌نسب» میهمانان این نشست بودند.

در آغاز این نشست، صالحی از تقویت شکل نمایشگاهی بخش بین‌الملل نسبت به بخش فروشگاهی آن ابراز خشنودی کرد.

صالحی در توضیح نگاهش به پدیده کپی‌رایت به عنوان یک ناشر بیان کرد: ناشران می‌توانند کپی‌رایت را ببخشند، اما این امر فقط با رضایت خود ناشر ممکن است.

وی اهمیت کپی‌رایت را رعایت حقوق ناشران داخلی و خارجی دانست و ادامه داد: در داخل ایران، حقوق ناشران داخلی هم رعایت نمی‌شود و بسیاری از کتاب‌ها چاپ افست دارند.

این نویسنده در مورد رعایت کپی‌رایت آثار ناشران خارجی گفت: حتی اگر هیچ قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد، به عنوان یک مسلمان باید از شرع و مرجع خود تقلید کنیم و رعایت نکردن کپی‌رایت را جایز ندانیم.

حجت‌الاسلام سبحانی نیز در این نشست گفت: کپی‌رایت به معنای آنچه حق مالی است، در قرآن آمده و برای صاحب اثر محفوظ است.

وی با اشاره به حدیث «لاضرر و لا ضرار فی الاسلام» گفت که مالکیت در اسلام محترم است تا زمانی که آسیبی به دیگر نرسد.

سبحانی افزود: امام خمینی(ره) در مورد این موضوع گفته‌اند که تشخیص نظام اسلامی مهم است و اگر نظام خواهان رعایت کپی‌رایت باشد، باید اجرا شود.

وی در پایان سخنانش گفت که کشور ما نیازمند وضع کپی‌رایت است و توصیه‌های اخلاقی در این باره کفایت نمی‌کند. نپذیرفتن قوانین بین‌المللی به این معنا نیست که نباید در زمینه داخلی قانون کپی‌رایت داشته باشیم.

بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: