انتشار كتاب‎شناسي تخصصي

1393/02/16-14:16

ميرزايي با اشاره به فعاليت‎هاي در دست اقدام حوزۀ نقد نيز گفت: بايد در ايران 2 نهضت واقعي در عرصه كتاب راه بيفتد كه اولي نقدنويسي و ديگری نهضت كتاب‎شناسي است. ما در اين دو حوزه به زودي به مرحله‎اي مي‎رسيم كه نشر كتاب‎شناسي  به روزرساني خواهد شد و در آينده‎اي نزديك نشريه كتاب‎شناسي را تخصصي نشر خواهيم داد.

وي تصريح كرد: خانه ترجمه ايران به دنبال اين است كه در عرصه ترجمه در ايران و جهان اسلام اطلاع‎رساني كرده و بانك‎هاي زيرساختي درست كند.

وي همچنين ايجاد كارگاه‎هاي تخصصي كتاب ايران را از ديگر برنامه‎هاي خانه‎كتاب بيان كرد و افزود: خانه كتاب سعي دارد آموزش تمام مراحل توليد، نشر تا توزيع و حتي مهارت مطالعه كتاب را در شكل كارگاه‎ها و كلاس‎هاي تخصصي براي مردم برگزار نمايد.

مدير مؤسسه خانه كتاب برگزاري بيست و هفتمين نمايشگاه بين‎المللي كتاب تهران را بزرگ‎ترين رويداد فرهنگي كشور دانست و گفت: اين نمايشگاه در كميته‎ها و آمارهاي كمي به ويژه آمارهاي بازديدكنندگان، ارقام و ركوردهاي مطرح جهاني دارد، اما از نظر كيفيت و نظم و مديريت، بازدهي علمي، تأثير در روند كتابخواني، كتاب آموزشي و توليد علم، نقش پررنگ و قابل ملاحظه‎اي نداشته است.

وي افزود: به باور من در اين نمايشگاه كه تاكنون بيش از يك فروشگاه بزرگ كتاب نبوده است، تحول بزرگي بايد اتفاق بيفتد و اتفاقات سرنوشت‎ساز عرصه صنعت نشر و قراردادهاي بزرگ كتاب بين‎المللي و داخلي، همايش‎هاي كتاب‎آفرينان، ناشران، مديران نشر بايد در اين بهار كتاب اتفاق بيافتد اما الان شاهد هيچ كدام از اين تجربه‎ها نيستيم. يعني نمايشگاه كتاب تاكنون محلي براي همفكري و همدلي نويسندگان كشور و جايي براي اينكه اهل قلم بتوانند در شكل همايش در حوزه‎اي تخصصي با هم باشند نبوده است.

مدير مؤسسه خانۀ كتاب،  نمايشگاه كتاب تهران را همچنين از نظر اطلاع‎رساني بين‎المللي ضعيف توصيف كرد و گفت: اگر فردي از هر جاي دنيا به اين نمايشگاه بيايد جايي نيست كه دقيقاً بتواند وضعيت نشر ايران را به كمك آن رصد كند و آمار درستي از حركت نشر و توليد علم ايران بدست آورد.

میرزایی ادامه داد: ما صرفاً با يك تفرجگاه فرهنگي و يك فروشگاه بزرگ كتاب روبه‎رو هستيم. من منكر اين نيستم كه نمايشگاه يك اقدام بزرگ فرهنگي است، اما به دليل مديريت‎هاي پي در پي سال‎هاي پس از انقلاب اسلامي، مرزي بين ابعاد اقتصادي نشر و ابعاد علمي و فرهنگي آن ديده نمي‎شود.

وي افزود: با آغاز تغيير رويكرد نمايشگاه تهران از امسال، اين نمايشگاه از يك فروشگاه بزرگ كتاب به يك نمايشگاه واقعي كتاب در حال تغيير است و فعاليت‎هاي جنبي و علمي و نيز نشست‎هاي سراهاي اهل قلم امسال و همچنین سالن‎هاي ترجمه و  دستاوردهاي علمي مي‎‎تواند مصداق های اين رويكرد باشد و امسال يك سال استثنايي از اين لحاظ است.

نجفعلي ميرزايي به نشست‎هاي نمايشگاه امسال اشاره كرد و گفت: غالب نشست‎هاي نمايشگاه كتاب امسال از سطح كيفي بالايي برخوردار بود و استقبال بازديدكنندگان از آنها كه گاه حتي تا 300 نفر نيز در سالن حضور داشتند مؤيد اين گفته است. همچنين اطلاع‎رساني براي نخبگان قبل از آغاز نمايشگاه اتفاق تازه‎اي بود كه امسال شاهد آن بوديم. از سويي سالن ويژه استقبال از انديشمندان كه گاه تا سه نسل مي‎توانستند در آن محل همديگر را يافته و به گپ و گفت بنشينند از اتفاقات شيرين و بي‎نظير نمايشگاه امسال تهران بود.

وي تصريح كرد: سالن دستاوردهاي توليد علم براي نخستين بار توانست برترين‎هاي كتاب ايران را در 20 رده علمي در 10 هزار عنوان كتاب شامل كتاب‎هاي برگزيده سال از ديگر جشنواره‎ها و حتي وزارتخانه‎ها در اين محل گردآوري و در معرض ديد عموم قرار دهد. در حوزۀ ترجمه نيز امسال اين سالن براي اولين بار با ابتكار نويي توانست بيش از 20 هزار كتاب كه از فارسي به زبان‎هاي ديگر دنيا ترجمه شده بود را شناسايي و نزديك به 8 هزار عنوان را از 5 قاره جهان جمع‎آوري و در اين سالن معرفي نمايد.

ميرزايي اين تعداد سرمايه بزرگ را تلاش ايرانيان براي جهاني‎سازي و صدور انديشه‎هاي خود دانست و گفت: به نظر من ترجمه از فارسي به زبان‎هاي ديگر بزرگ‎ترين ابزار گفت‎وگوي تمدني ماست. ما به حركت ترجمه به عنوان زير ساخت گفت‎وگوي تمدني بايد نگاه كنيم و اين گام آغازين در اين رابطه است.

مدير مؤسسه خانه كتاب در ادامه اين گفت و گو با اشاره به دو كارنامۀ مهم نشر خانه كتاب يادآور شد: اين دو كارنامه «نشر ترجمه ايران» كه در قالب CD و DVD عرضه شده و ديگري كارنامۀ «كتاب­شناسي تخصصي اقتصاد و فرهنگ» است كه براي آن مراسم رونمايي گذاشته خواهد شد.

ميرزايي در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار سراي اهل قلم درخصوص امكان اخذ وروديه در نمايشگاه‎هاي آتي و اين كه آيا اين كار علمي و منطقي است يا خير، گفت: من شخصاً با گرته‎برداري از الگوهاي نمايشگاه هاي خارجي مخالفم. ما نمايشگاه را بايد در نظام معنايي بومي شده تعريف كنيم. اقتصاد نشر در هر كشور وضعيت ويژه دارد و بايد نمايشگاهي به معناي واقعي با زيرساخت‎هاي تازه كار خود را در سال‎هاي آينده آغاز كند. با توجه به فضايي كه از اقتصاد و كتاب، از فرهنگ كتابخواني در ايران و از دشواري‎هاي موجود مطرح است، طرح اخذ وروديه را كمك كننده به رونق پيدا كردن نمايشگاه نمي‎دانم. 

به ما بپیوندید: