رييس موسسه پارس آذرخش:

قواعد آر.دي.اي بومي شود

1389/02/18-08:30

سيد مهدي طاهري، رييس موسسه پارس‌آذرخش و دانشجوي دكتراي كتابداري و اطلاع‌رساني در نشست«قواعد توصيف و دسترسي به منابع آر. دي.اي تاكيد كرد: با توجه به گستردگي منابع اسلامي و ايراني بايد به گسترش ارتباط‌هاي قواعد آر.دي.اي و بومي‌سازي آن اقدام كنيم.

به گزارش ستاد خبري سراي اهل قلم، سيد مهدي طاهري، رييس موسسه پارس آذرخش و دانشجوي دكتراي كتابداري و اطلاع‌رساني، در نشست«قواعد توصيف و دسترسي به منابع آر. دي. اي» با بيان اين مطلب گفت: آر. دي.اي قواعدي است كه با داشتن تحليل موضوعي، نواقص نظام‌هاي فهرست‌نويسي گذشته را برطرف مي‌كند. آر. دي. اي ضعف‌هاي موجود درباره منابع ايراني اسلامي را پاسخ مي‌دهد و به توسعه دانش مي‌انجامد. آر. دي. اي پاسخ انگلو امريكن به شرايط جديد محيطي است.
وي به تشريح ساختار كلي آر. دي. اي پرداخت و خاطرنشان كرد: آر. دي. اي كه در نتيجه ارتباطات كتابشناختي شكل گرفته، روابط را در زمان فهرست‌نويسي و درحال توصيف ثبت مي‌كند و به هستي‌شناسي منجر مي شود. در عين حال هنوز روابط آن محدود است و مديريت ندارد.
همچنين محسن حاجي زين‌العابديني، عضو هيات علمي مركز تحقيقات كشاورزي، گفت: بحث آر. دي. اي از سال 2005 شروع شد و قرار است، سال 2010 تكميل شود. تا 31 آگوست مي توان از محيط آزمايشي آن استفاده كرد.
سيد ابراهيم عمراني، رييس كتابخانه پرديس و پيشكسوت كتابداري و اطلاع‌رساني نيز ديگر سخنران اين جلسه بود.
وي شكل‌گيري آ. دي. اي را چاره‌انديشي براي رفع اشكالات انگلوامريكن در دستيابي به قواعد سازماندهي منابع عنوان كرد و گفت: هنوز آر. دي. اي در مرحله آزمايشي است و پياده‌سازي نشده است.

نشست«قواعد توصيف و دسترسي به منابع آر. دي. اي» جمعه 17 ارديبهشت از ساعت 18 تا 19:30 در كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد

به ما بپیوندید: