در نشست تخصصي «بررسي وضعيت صنعت چاپ در ايران» عنوان شد

كتاب‌هاي تاريخ چاپ كشور، محدودند

1389/02/19-08:30

محسن مذهب‌جعفري در نشست تخصصي «بررسي وضعيت صنعت چاپ در ايران و چشم‌انداز آتي» با اشاره به محدوديت‌‌ منابع موجود در حوزه تاريخ مكتوب صنعت چاپ گفت: متاسفانه كتاب جامع و مدوني در حوزه تاريخ چاپ در كشور وجود ندارد و آثار محدود كنوني نيز به كتاب‌هايي ازنويسندگان غربي اختصاص دارد.

به گزارش ستاد خبري سراي اهل قلم، مذهب‌جعفري با بيان اين مطلب افزود: يكي از آثاري كه به تازگي از زبان روسي به فارسي برگردان شده، كتاب «تاريخ چاپ سنگي در ايران» است كه پس از چهل سال به قلم پروين منزوي ترجمه شد.
وي ادامه داد: با اين‌كه‌ اين اثر شامل برخي مشكلات فني و نوشتاري است اما به دليل پرداختن به بخشي از تاريخ صنعت چاپ ايران، كتاب قابل توجهي به شمار مي‌آيد.
مذهب‌جعفري با اشاره به تاريخ پيدايش صنعت چاپ، اظهارداشت: نخستين ردپاهاي چاپ در جهان را مي‌توان از قرن 8 ميلادي و در كشور چين مشاهده كرد.
وي با بيان اينكه در دو كشور مصر و سوريه نيز صنعت چاپ در قالب چاپ اسكناس و كتاب‌هاي دعا رواج داشته، عنوان كرد: در ايران نيز صنعت چاپ با عنوان «چاو» از دوره مغول‌ها به وجود آمده است.
اين كارشناس حوزه چاپ و نشر افزود: در سال 693 از چاو بيشتر براي نشر پول كاغذي استفاده مي‌شد، اما در مدت زمان كوتاهي به دليل اينكه مردم ايران با پول فلزي و طلا آشنايي بيشتري پيدا كردند، چاو نيز به ورطه فراموشي سپرده شد.
مذهب‌جعفري تصريح كرد: نخستين دستگاه‌ چاپ سربي، 200 سال پيش به كشور وارد و دو سال بعد نيز اولين كتاب چاپي منتشر شد كه پس از مدتي به دليل استقبال نكردن افراد، دستگاه چاپ سربي جاي خود را به دستگاه‌هاي چاپ سنگي داد. 
در ادامه اين نشست، غلامي جليسه به كمبودهاي موجود در اسناد تاريخي چاپ كشور اشاره كرد و گفت: در حوزه كتاب‌ها و آثار حوزه چاپ، آثار محدودي وجود دارند، همانگونه كه در حوزه افراد فعال در اين صنعت نيز محدوديت‌هاي بسيار به چشم مي خورد.
وي درباره چرايي اين موضوع توضيح داد: نبود منابع كافي و در دسترس نبودن اين نوع تاريخ‌نويسي موجب به وجود آمدن اين موضوع شده است.
غلامي جليسه ادامه داد: برخي فعاليت‌هايي كه در اين زمينه مي توان از آن نام برد، فهرست روزنامه‌هاي منتشر شده در ايران است كه توسط برخي از تاريخ‌نويسان و فهرست‌نويسان ايراني انجام شده است.
وي يادآور شد: با همه اين تلاش‌ها، هنوز خلاء جدي در اين حوزه احساس مي‌شود و نويسندگان ما نيز نمي‌توانند اين كار را به درستي پيگيري كنند، زيرا منابع مورد نياز آنان در دسترس نيست.
غلامي با بيان اينكه تا سال 1650 چاپ كتاب در ايران انجام نمي‌شد، گفت: عباس ميرزا در سفر به كشور روسيه با صنعت چاپ آشنا شد و بعد از آن تعدادي از جوان هاي ايراني را براي آشنايي با اين صنعت به روسيه اعزام كرد و به مرور ماشين‌ها و علم اين صنعت به كشور وارد شد.
علي بوذري در ادامه اين نشست، سخنراني خود را به موضوع شيوه تصويرگري چاپ سربي و تصويرسازي سنگي در دوره قاجار اختصاص داد و در اين زمينه گفت: از بين 55 كتاب موجود سنگي، شش كتاب مصور موجود و نخستين كتاب مختارنامه است.
وي ادامه داد: اين كتاب هشت تصوير دارد كه ويژگي‌ آنها به دليل چاپ تصاوير بر روي چوب، خارق‌العاده است.
بوذري با اشاره به كتاب «طوفان‌ البكاء» اظهارداشت: اين كتاب در سال 1269 به صورت چاپ سنگي منتشر شد و داراي تصاوير چاپي ارزشمندي بود.
نشست تخصصي «بررسي وضعيت صنعت چاپ در ايران و چشم‌انداز آتي»عصر امروز (شنبه 18 ارديبهشت ماه) در سراي اهل قلم سالن كارنامه نشر برگزار شد.
 

به ما بپیوندید: