رئیس اتحادیه ناشران تهران:
نمایشگاه کتاب، تنها ویترین ناشران کودک و نوجوان است
1390/02/15-08:30
رییس اتحادیه ناشران تهران نمایشگاه کتاب تهران را بهترین محل تبلیغات و تنها ویترین بزرگ کتابهای کودک و نوجوان دانست.
نادر قدیانی در گفت و گو با ستاد اطلاعرسانی بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: به دلیل عدم وجود ویترین و دسترسی راحت مردم به کتابهای کودک و نوجوان، با برگزاری این نمایشگاه، کودکان و نوجوانان و خانوادهها به صورت یکجا و در زمان معینی با همه محصولات آشنا میشوند.
وی معتقد است: ناشران کودک و نوجوان توانایی تبلیغات عظیم رسانهای و میلیاردی را ندارند، لذا بعد از این نمایشگاه بزرگترین راه اطلاع رسانی تبلیغات شفاهی است.
قدیانی در ادامه گفت: بررسی روند نمایشگاه میزان موفقیت یا عدم موفقیت آن را طی این 24 دوره مشخص میکند. انتشارات قدیانی از نخستین دوره نمایشگاه همه ساله بصورت پیوسته در بخش کودکان و نوجوان حضور داشته است و وقتی بعد از گذشت این همه سال مردم تقاضای کتابهای چاپ 69 یا حتی پیشتر از آن را میکنند، ما متوجه میشویم که نمایشگاه در مسئولیت اطلاعرسانی و تبلیغاتی خود بسیار موفق بوده و بازدهیهای لازم را داشته است.
وی تشریح کرد: بیشترین شمارگان کتابی که در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان توسط انتشارات ما به تجدید چاپ رسیده است، کتابهای «چرا و چگونه؟» است که در سال 69 منتشر شده و از آن سال تا امروز به 50 جلد رسیده است و هر ساله تجدید چاپ میشود.
قدیانی عنوان کرد: نسل جوان ما با فرهنگ کتاب خواندن آشنایی دارند و این را زمانی که جوانهای دیروز با فرزندانشان برای خرید کتاب میآیند، متوجه میشویم.
وی نسبت به وضعیت نشر کودک و نوجوان اظهار امیدواری کرد و گفت: در حال حاضر نویسندگان، تصویرگران، مترجمان و گرافیستهای بسیار خوبی داریم که بسیاری از آنها جهانی هستند. حال اینکه تا چه مقدار از این تواناییهایشان استفاده کنند امری شخصی است.
وی همچنین افزود: در دهههای اخیر ناشران خصوصی کودک و نوجوان رشد چشمگیری داشتهاند و تقریباً گوی سبقت را از ناشران دولتی ربودهاند، همین نشان میدهد که تکاپو و شور لازم در گسترش نشر کودک و نوجوان در ایران وجود دارد.
وی درباره سابقه نمایشگاه در بخش کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: از دوره پنجم یا ششم نمایشگاه کتاب، بخش کودک و نوجوان با تعدادی غرفه محدود کار خود را به صورت مستقل و جدا از ناشران عمومی آغاز کرد.