در نشست بررسي نمايشگاه كتاب پاريس عنوان شد

تاكيد بر حضور ايرانيان در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي

1390/02/22-08:30

دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران عصر  پنج‌شنبه 22 ارديبهشت ماه در «نشست بررسي نمايشگاه كتاب پاريس» در سراي اهل قلم بين‌الملل بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، گفت: حضور ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي ضرورتي است كه در سايه ديدارهاي منظم، مدون و هدفمند ناشران از نمايشگاه‌هاي خارجي پديدار مي‌شود.
به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، محمود آموزگار با بيان اين مطلب افزود: فعاليت ناشران ايراني محدود به جغرافياي ايران است و بايد اقداماتي انجام شوند كه ناشران به دنبال مخاطبان بين‌المللي باشند تا كتاب‌هاي خود را در سراسر جهان عرضه كنند.
وي ادامه داد: بسياري از ناشران ايراني فكر نمي‌كردند كه بتوانند براي كتاب‌هاي خود مخاطب پيدا كنند، اما با حضور در اين نمايشگاه راهكارهاي دسترسي به بازارهاي جهاني را آ‍زمايش كردند.
آموزگار با بيان اينكه حضور كتاب‌هاي ايراني در جهان از دو منظر قابل بررسي است، عنوان كرد: بحث حضور كتاب‌هاي فارسي براي مخاطبان ايراني خارج از كشور يكي از مهمترين و محوري‌ترين اصولي است كه معمولا از آن غفلت مي‌شود.
وي تصريح كرد: بيش از پنج ميليون ايراني خارج از مرزهاي كشور زندگي مي‌كنند كه اغلب اين افراد تحصيلكرده‌اند ولي متاسفانه به نقش آنها در شمارگان كتاب داخل كشور توجه نمي‌شود.
آموزگار از مشكل توزيع و قيمت‌گذاري به عنوان ديگر مشكل كتاب‌هاي ايراني نام برد و افزود: بسياري از مواقع قيمت پشت جلد كتاب‌ها چهار هزار تومان درج شده ولي زماني كه در كتابفروشي‌هاي خارجي به فروش مي‌رسند، به قيمت 20 تا 25 دلارر فروخته مي‌شوند.
دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در بخش ديگر سخنان خود بر لزوم پذيرش قواعد بازار جهاني تاكيد كرد و اظهارداشت: براي حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي بايد قواعد حضور در اين بازار را بپذيريم مثلا عضويت در كنوانسيون برن يا پذيرش قانون كپي‌رايت مي‌تواند در بين‌المللي شدن نشر ايران نقش به‌سزايي داشته باشد.
وي از تبليغات به عنوان ديگر محركه حضور ايران در نشر بين‌الملل ياد كرد و گفت: اين تبليغات مي‌تواند به حضوركتاب‌هاي ايراني در بازارهاي جهاني كمك كند و ابزار اين تبليغات حضور در نمايشگاه‌هايي چون فرانكفورت، پاريس، لندن و ... است.
محمدتقي حق‌بين، عضو انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان نيز در اين نشست اظهار داشت: اقدام امسال بخش بين‌الملل اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، حركت شايسته و ارزشمندي بود. وي ادامه داد: حضور 19 ناشر براي نخستين بار در نمايشگاه پاريس، تجربه و اعتبار خوبي براي صنعت نشر كشور به همراه داشت كه خوشبختانه به همت سفارت فرانسه و اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران محقق شد. حق‌بين به ويژگي‌هاي نمايشگاه كتاب پاريس اشاره كرد و افزود: اين نمايشگاه در 12 هزار مترمربع برگزار شد كه امسال جايگاه ميهمان ويژه آن به كشور جامائيكا اختصاص داشت.
وي تصريح كرد: در كشور فرانسه 300 ناشر فعاليت دارند و كلا يك هزار و 100 ناشر به زبان فرانسه كتاب منتشر مي‌كنند، همچنين اتحاديه ناشران فرانسه برگزاركننده اين نمايشگاه است. حق‌بين به ديدار نمايندگان بخش فرهنگي ايران و فرانسه اشاره كرد و يادآور شد: در اين ديدار مقرر شد شرابط انتشار كتاب‌هاي خوب و ارزشمند ايراني در حوزه‌هاي مختلف به زبان فرانسه مهيا شود

به ما بپیوندید: