وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن مردمی ربع قرن جهاد فرهنگی:

جامعه ايران بايد با فرهنگ فاطمي عجين شود

1391/02/20-08:30

سيدمحمد حسيني گفت: تعبيرهاي كه در سوره كوثر وجود دارد نشانه توجه ويژه خدا به نعمت بزرگ حضرت فاطمه زهرا(س) است و همان طور كه در مورد فرهنگ رضوي برنامه‌هاي مختلفي انجام مي‌شود به طور قطع نيز بايد فرهنگ فاطمي در كشور ارتقا يابد.

 

به گزارش ستاد اطلاع‌رساني بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جشن مردمي ربع قرن جهاد فرهنگي كه روز 19 ارديبهشت در این نمايشگاه برگزار شد ضمن اشاره به اينكه بايد جامعه با فرهنگ فاطمي عجين شود، اظهار کرد: هرسال كه از برگزاری نمايشگاه كتاب تهران مي‌گذرد، شاهد پويايي، رشد، انس و علاقه مردم به كتابخواني هستيم تا جايي كه از جهت انتشار عناوين كتاب در بالاترين رتبه و جايگاه جهاني قرار داريم.

وي با اشاره به برگزاري 25 دوره نمايشگاه كتاب بيان كرد: برگزاری 15 دوره هفته كتاب كه دستگاه‌هاي مختلف در آن همكاري مي‌كنند و 29 دوره جايزه كتاب سال در کشور از جمله فعاليت‌هاي هستند كه معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براي ارتقاء فرهنگ كتابخواني انجام داده است، همچنين در سال 90 نمايشگاه‌هاي استاني رونق زيادي داشت و تنها در اين نمايشگاه‌ها بيش از دو ميليون جلد كتاب به فروش رسیده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين به اهداي كتاب به كتابخانه‌ها، مجهز شدن كتابخانه‌هاي عمومي به فناوري‌هاي روز اشاره كرد و گفت: در راستاي ارتقاء كتابخواني در كشور منابع اساسي كتاب روز به روز بیشتر و حجيم‌تر مي‌شوند و از جهت سخت‌افزاري نيز تعداد كتابخانه‌هاي عمومي، 100درصد افزايش داشته است.

حسيني ادامه داد: علاوه بر این برگزاري جايزه‌هاي مختلف، رقابت ايجاد مي‌كند كه هم منجر به رونق كتابخواني مي‌شود.

وي به برخي از حمايت‌هاي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستاي رونق يافتن كتاب و كتابخواني در كشور اشاره كرد و توضيح داد: حمايت از نوقلمان، حمايت از كتاب‌هاي ارزشمند و ارسال آنها به سراسر كشور، فعاليت‌هاي نامحدود خارج از نمايشگاه كتاب و تحقق بيانات و فرمایشات مقام معظم رهبري در مورد كتاب، از جمله فعاليت‌هايی هستند که این معاونت سرلوحه كار خود قرار داده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين به بزرگداشت مشاهير و مفاخر نامي كشور اشاره كرد و گفت: در راستاي بزرگداشت مشاهير و مفاخر نامي كشور به ويژه بعد از اسلام شاهد رشد و شكوفايي دراین حوزه هستيم چراكه فقط برگزاري مراسم ملاك نيست و سعي مي‌شود آثار آنها نيز احيا شود.

حسيني خاطرنشان كرد: در سال 90 بيش از 8 ميليون جلد كتاب به صورت رايگان دراختيار مراكز مختلف و كتابخانه‌هاي مساجد و عمومي قرار گرفت كه نشان دهنده اهتمام دولت به فرهنگ كشور بود. بر این اساس اميدواريم كه بنابر بيانات مقام معظم رهبري بيش از پیش به اهدافمان در اين راستا نزديك شويم.

وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري نكاتي را درباره حمايت از توليد كاغذ و ترجمه كتاب‌هاي انديشمندان ايراد كردند، گفت: درباره كارخانه‌هاي توليد كاغذ صحبت‌هايي را با معاون اول رئيس‌جمهور داشتيم كه در اين مورد نخستين دستور براي حمايت از كارخانه‌هاي كاغذ صادر شد. نكته ديگر در مورد ترجمه كتاب‌هاي انديشمندان ايراني به جوان‌هاي خارجي هست كه بايد در اين مورد اهتمام جدي صورت گيرد و به طور كلي بيانات مقام معظم رهبري در راستاي ارتقاي فرهنگ، اجرايي خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان صحبت‌هايش به سوره كوثر و توجه به فرهنگ فاطمي اشاره كرد و توضيح داد: تعبيرهاي كه در سوره كوثر وجود دارد نشانه توجه ويژه خدا به نعمت بزرگ حضرت فاطمه زهرا(س) و بقاي تفكر و رسالت پيامبر (ص) در اين سوره است. همان طور كه در مورد فرهنگ رضوي برنامه‌هاي مختلفي انجام مي‌شود به طور قطع نيز بايد فرهنگ فاطمي در كشور ارتقا يابد.

به ما بپیوندید: