در سراي اهل قلم بررسي شد

نقش دو شاعر تاجيك بر ساخت ادبيات جديد در اين كشور

1391/02/21-08:30

نشست«نقش اندیشمندان تاجیک و ایرانی در معرفی مفاخر علم و ادب فارسی » چهارشنبه ( 20 ارديبهشت) در سراي بين‌الملل اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد. در اين نشست بر نقش تاثيرگذار دو شاعر معاصر تاجيكستان درساختن ادبيات جديد اين كشور تاكيد شد.

به گزارش  ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بين المللي کتاب تهران، نشست «نقش اندیشمندان تاجیک و ایرانی در معرفی مفاخر علم و ادب فارسی» با حضور سفير تاجيكستان در ايران، رييس كتابخانه ملي تاجيكستان، رييس انجمن دوستي ايران و تاجيكستان و تعدادي از شاعران ايران و تاجيكستان برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، دكتر مجتهد شبستري، رييس انجمن دوستي ايران و تاجيكستان، هدف از برگزاري جلسات اين انجمن را شناساندن مفاخر ادبي و فرهنگي تاجيكستان به ايرانيان دانست و گفت: صدرالدين عيني و ميرزا تورسون‌‌زاده هر دو در ساختن ادبيات جديد تاجيكستان نقش مهمي داشتند.

وي افزود: ميرزا تورسون‌زاده در ساختن ادبيات جديد تاجيكستان بسيار تاثيرگذار بود و آثار شعري او در سراسر اين كشور پراكنده است و به همين دليل كمتر كسي در تاجيكستان است كه او را نشناسد. در سال ميلادي گذشته، صدمين سالروز تولد ميرزا تورسون‌زاده جشن گرفته و لقب قهرمان تاجيكستان به وي عطا شد.

سفير سابق ايران در تاجيكستان ادامه داد: «صداي آسيا»، «قصه هندوستان»، «چراغ ابدي»، «جان شيرين» و «دختر مقدس» برخي از مهم‌ترين آثار ميرزا تورسون‌زاده‌اند و به تازگي نيز كتاب «صداي آشنا» و همچنين گلچين اشعار او در ايران منتشر شده‌اند.

مجتهد شبستري، دوران ميرزا تورسون‌زاده را همزمان با تحولات جهان سوم دانست و گفت: وي سفرهاي زيادي به سراسر دنيا، از جمله ايران، هند و افغانستان داشت و به هر جا سفر مي‌كرد سفير صلح و دوستي بود.

وي ادامه داد: او زبان شعري سليس و رواني داشت و شاعران پس از وي، از او الهام گرفته‌اند و لازم است كه در ايران نيز او را بيشتر بشناسيم. متاسفانه ميرزا تورسون‌زاده در ايران و همچنين در خارج از تاجيكستان هنوز به خوبي شناسانده نشده و يكي از وظايف انجمن دوستي ايران و تاجيكستان، شناساندن مشاهيري است كه كمتر شناخته شده‌اند.

در ادامه اين نشست گلرخسار صفي، شاعر تاجيك، علاوه بر قرائت اشعاري، در سخنان خود به خدمات فرهنگي ميرزا تورسون‌زاده و صدرالدين عيني به تاجيكستان اشاره كرد و افزود: اين دو استاد، شخيت‌هاي بزرگ تاجيكستان در دوران معاصر بودند و اين كشور وامدار خدمات فرهنگي و ادبي آنان است. ميرزا تورسون‌زاده هم شاعر و هم سفير صلح و دوستي و هنر از جانب تاجيكستان در دنيا بود و صدرالدين عيني نيز بيش از آن كه شاعر باشد، شخصيتي اجتماعي و سياسي داشت.

وي ادامه داد: ميرزا تورسون‌زاده سهم با ارزشي در ادبيات امروز تاجيكستان دارد، سبك او سبك خراساني و از دوست‌داشتني‌ترين سبك‌هاي شعري بود و در زمان خود، بهترين شعرهاي تاجيكستان را مي‌سرود.

در ادامه اين نشست دولتعلي حاتم‌اف، سفير تاجيكستان در ايران گفت: يكي از خدمات فرهنگي ميرزا تورسون‌زاده به تاجيكستان، به وجود آوردن نخبگان فرهنگي در اين كشور بود. هم ميرزا تورسون‌زاه و هم صدرالدين عيني در زمان خود، حاكماني بر ادبيات بودند و توانستند در تاجيكستان نخبگي فرهنگي به وجود آورند. تمامي تمركز ميرزا تورسون‌زاده بر ايجاد دوستي، برادري، دگرفهمي و صلح متمركز بود.

در اين جلسه همچنين ناصر جان سليم‌اف، رييس كتابخانه ملي تاجيكستان در سخناني به شخصيت والاي فرهنگي و اجتماعي ميرزا تورسون‌زاده و صدرالدين عيني اشاره كرد و گفت: اين دو تن، شخصيت‌هاي ملي بودند كه خدمات بزرگي براي ادب و سياست تاجيكستان انجام دادند و ميراث فرهنگي‌اي بر جا گذاشتند كه گذشته تاجيكستان را به آينده پيوند داد.

سليم‌اف افزود: صدرالدين عيني نه تنها در تاجيكستان بلكه در ايران هم شخصيتي برجسته و ممتاز بود. وي در آغاز قرن بيستم مردم را از خطر جدا شدن آن‌ها از فرهنگ و زبانشان آگاه كرد.

وي گفت: صدرالدين عيني از طريق مقاله‌ها و كتاب‌هاي خود، در فرهنگ و ادبيات تاجيكستان، اصطلاح «فارس ـ تاجيك» را رايج كرد. اين اصطلاح رفته رفته در تاجيكستان مورد پذيرش قرار گرفت، اما متاسفانه هنوز همه‌گير نشده است.

در اين نشست، همچنين از خدمات مجتهد شبستري، رييس انجمن دوستي ايران و تاجيكستان تجليل و به رسم قدرداني، يك دست لباس تاجيكي به وي اهدا شد.

به ما بپیوندید: