بهمن دري در نشست با خبرنگاران:

ارزيابي مثبت علما و روحانيت از وضعيت حجاب در نمايشگاه، مسئوليت را دوچندان كرد

1391/02/22-08:30

نشست خبري بهمن دري، صبح نهمين روز اين رويداد فرهنگي برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاع‌رساني بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، بهمن دري در نشست خبري خود با خبرنگاران با اشاره به اظهار نظرهاي جمعي از ائمه جمعه و آيات عظام در بازديد از نمايشگاه كتاب، گفت: اين عزيزان از آنجايي كه هرسال از نمايشگاه بازديد مي‌كردند، تغيير قابل ملاحظه‌اي را در اين دوره مشاهده كرده‌اند كه مرتبط با فضاي معنوي حاكم برآن است. این در حالی است که تاكيد روحانيت معزز مسئوليت ما را دوچندان مي‌كند.
وي با بیان این مطلب که جمعه گذشته 700 هزار نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند، تصریح کرد: پيش بيني مي‌كنيم در سه روز پاياني نمايشگاه كتاب، بازديدكننده‌هاي بسياري از شهرستان‌ها و حتي نقاط دور افتاده داشته باشيم.
رئيس نمايشگاه كتاب توصيه كرد به دليل حجم بالاي بازديدكنندگان در سه روز پاياني بيماران قلبي و ديابتي در مصلاي بزرگ امام‌خميني(ره) حضور پيدا نكنند.
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه آمار بازديد از بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، را تا پايان روز چهارشنبه 20 ارديبهشت اعلام كرد.
به گفته وي 235 هزار نفر در نخستين روز، 460 هزار نفر روز دوم، 700 هزار نفر روز سوم، 410 هزار نفر روز چهارم، 430 هزار نفر روز پنجم، 600 هزار نفر روز ششم، 580 هزار نفر روز هفتم و 600 هزار نفر روز هشتم از نمایشگاه بیست و پنجم بازديد كردند.
دري با تاكيد بر اينكه آمار بازديد از نمايشگاه كتاب بيست و پنجم از مرز 4 ميليون نفر گذشته است، پيش بيني كرد تا پايان نمايشگاه اين آمار به بيش از 5 ميليون و پانصد هزار نفر برسد.
رئيس بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، در ادامه به ارزيابي مثبت آيت‌الله خاتمي امام جمعه موقت تهران، آيت‌الله امامي كاشاني، حجت الاسلام والمسلمين صديقي ائمه جمعه موقت تهران و ساير روحانيون، همچنين نمايندگان مجلس خبرگان رهبري نسبت به رعايت حجاب و عفاف در سطح نمايشگاه اشاره کرد.

ارايه تسهيلات به ناشران بين‌المللي كه قوانين را رعايت كردند
دري در ادامه نشست خود با خبرنگاران درباره تخلفات ناشران بين‌المللي گفت: ما با ناشران خارجي كه كتاب غيرقانوني ارايه كنند يا از قوانين سرپيچي داشته باشند برخورد و در صورت تكرار غرفه‌ آنها را تعطیل مي‌كنيم.
وي با بيان اينكه تخلفات صورت گرفته از سوي ناشران بين‌المللي در دوره بيست و پنجم كاهش داشته است، افزود: عرضه كتاب‌هايي درباره وهابيت، بهائيت، ارايه نقشه خليج فارس با نام جعلی خلیج عربی، آثار متعرض به اسلام يا تخلف جزيي‌تر چون ارايه مجسمه در غرفه از جمله تخلفات صورت گرفته از سوی ناشران در بخش بين‌الملل است. به عنوان نمونه تخلفي چون ارايه مجسمه تخلف نمايشگاهي و آيين نامه‌اي است نه محتوايي.

معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در اين دوره آمار تخلفات محتوايي كاهش چشمگيري داشته است.
رئيس نمايشگاه كتاب همچنين از ارايه تسهيلات به ناشرن بين‌المللي كه قوانين را به صورت كامل رعايت كرده‌اند، خبر داد و گفت: ما به اين دسته از ناشران براي محاسبه مبلغ اجاره غرفه تخفيف مي‌دهيم.
بهمن دري درباره تخلف ناشران بخش داخلي نيز توضيح داد: ما در اين دوره از بسياري تخلفات ناشران كه از روي ناآگاهي بوده چشم‌پوشي كرده‌ايم، اما در هر حال تخلفات در پرونده نمايشگاهي ناشران ثبت خواهد شد.
به گفته وي در بخش ناشران داخلي نيز تخلفات محتوايي حتي آيين‌نامه‌اي كاهش قابل توجهي داشته است.

ناشران متخلف بين‌المللي از كشورهاي عربي و اروپايي بوده‌اند
در ادامه نشست خبرنگار واحد مركزي خبر درباره هويت ناشران متخلف بين‌المللي سئوالی مطرح کرد كه بهمن دري در اين باره گفت: نام ناشران و همين طور كشور را به دليل روابط ميان دولت‌ها نمي‌آوريم اما ناشران متخلف بخش بين‌الملل از كشورهاي عربي و اروپايي بوده‌اند.
وي در پاسخ به پرسش ديگر يكي از خبرنگاران درباره تذكر براي رعايت حجاب بازديدكنندگان تصريح كرد: با اقدامات تشويقي همچنین تخفيف در هزينه غرفه‌ها، ناشران داخلي را به رعايت حجاب ترغيب كرده‌ايم، اما در سطح نمايشگاه تذكر از سوي مراجع ذي ربط صورت مي‌گيرد. به طور مثال بسیاری از افرادي كه مشكل حجاب دارند به دليل فرهنگ غلط اين چنين رفتار می کنند، كه این افراد با اقدامات ترويجي و ايجابي به رعايت حجاب تشويق مي‌شوند، اما عده‌اي نيز به صورت سازمان دهي شده و به صورت مانور به نمايشگاه مي‌آيند كه با آنها برخورد قانوني مي‌شود. به هر حال حضور چنين افرادي قبل از هر چيز بي‌احترامي به ساير بازديدكنندگان ما است.

احتمال برگزاري نمايشگاه سال آينده در محل مصلاي بزرگ امام‌خميني(ره) بسيار است
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود و در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا گفت: براي احداث محل مناسب نمايشگاه حداقل به 300 هزار مترمربع فضا نياز داريم. در حال حاضر تنها محل مورد نظر ما بخشي از مجتمع حضرت امام خميني(ره) در شمال مصلاي بزرگ امام‌خميني(ره) است كه اگر زمين را در اختيارمان بگذارند كلنگ احداث محل دائمی برگزاری نمایشگاه کتاب را در آن به زمین خواهیم زد. البته چنين اقدامي سال آينده به نتيجه نخواهد رسيد و احتمال برگزاري نمايشگاه سال آينده در محل مصلاي بزرگ امام‌خميني(ره) بسيار است.
وي همچنين درباره برگزاري نمايشگاه كتاب در باغ كتاب تهران نيز توضيح داد: فضاي باغ كتاب تهران 36 هزار مترمربع و بسیار محدود است. از سويي برگزاري نمايشگاه كتاب تهران در جايي كه هنوز امتحان خود را پس نداده ريسك است و از همين رو پيشنهاد مي‌كنيم كه به طور مثال نمايشگاه كتاب دانشگاهي يا كودك كه حجم بسيار كمتري دارند، در اين محل برگزار شود. اگر اين تجربه موفقيت‌آميز باشد مي‌توان درباره برگزاري نمايشگاه در باغ كتاب فكر كرد.
رئيس بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، در ادامه و در پاسخ به خبرنگاري اظهار كرد: اما براي اعطاي متراژ به ناشران مختلف جمعي از امتيازات را در نظر مي‌گيريم نه اينكه ارزيابي فقط براساس تعداد عناوين چاپ شده باشد.
به گفته وي حجم تاليفات نسبت به ترجمه، صفحات كتاب، توجه به كتاب‌هاي ارزشي، قيمت متعارف، تجديد چاپ مكرر، عدم تخلف ناشر و ارزشمندي ساختار و محتواي كتاب‌ها از جمله مواردي است كه در ارايه متراژ به ناشران محاسبه مي‌شود.
وي همچنين در پاسخ به سئوال يكي ديگر از خبرنگاران درباره حضور كشور بحرين در این نمایشگاه ابراز كرد: رژيم آل خليفه با حضور ناشران بحريني مخالفت كرده است، اما ناشران بحريني كه خارج از كشور فعاليت مي‌كنند به تهران آمده‌اند. همچنين كتاب‌هاي برخي ناشران داخلي بحرين در غرفه ديگر ناشران عربي عرضه مي‌شود.
رییس بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پايان صحبت‌هاي خود از تقدير روساي پيشين این نمايشگاه و تقدير از رسانه فعال در نمايشگاه كتاب در مراسم اختتاحيه خبر داد.
مراسم اختتاميه بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، ساعت 10:30 روز شنبه 23 ارديبهشت در مصلاي بزرگ حضرت امام‌خميني(ره) برگزار خواهد شد.
 

به ما بپیوندید: