سرپرست معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایران در رتبه دهم نشر کتاب دنیا قرار دارد

1391/09/29-08:30

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال‌جاری با وجود تحریم‌های موجود، نشر کتاب نسبت به مدت زمان مشابه سال 90 در کشور دو درصد افزایش یافته است گفت: ایران در رتبه دهم نشر کتاب در دنیا قرار دارد.

علی اسماعیلی دوشنبه شب در‌ آئین افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان با بیان اینکه نشر کتاب در سال جاری با وجود تحریم‌ها دو درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: در هشت ماه امسال، 38 هزار و 123 عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده است که این رقم در مقایسه با سال 90 که برابر با 37 هزار عنوان بوده، دو درصد رشد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه چاپ کتاب‌های دینی کماکان در رتبه نخست قرار دارد، ادامه داد: ماندگارترین اثر و یادگار، کتاب است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه توسعه 2 هزار و 800 باب کتابخانه در کشور همواره مدنظر بوده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که سالانه 250 میلیون نسخه کتاب نیز در کشور به چاپ می‌رسد.

به گفته اسماعیلی، ایران از نظر تعداد چاپ عناوین کتاب در منطقه، رتبه نخست و در دنیا رتبه دهم را دارد.

اسماعیلی بیان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه‌ای به تولید کتاب‌های فاخر و ارزشمند دارد.

وی افزود: در بخش فرهنگ کتابخوانی فرآیندهایی همانند ترویج و تبلیغ کتاب و توزیع آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که نمایشگاه‌های مختلف نقشی مهم در این امر دارند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر سهم نشر کتاب استان هرمزگان از سهم نشر کل کتاب در کشور کم است که باید این روند بهبود یابد.

به گفته این مسئول، سهم نشر استان طی امسال در هرمزگان 15 عنوان بوده است.

اسماعیلی با بیان اینکه حمایت‌ها همواره از حوزه نشر کتاب مورد توجه بوده است، بیان داشت: هیچ محدودیتی در راستای پرداخت یارانه نشر کتاب نداریم، به نحوی که 10 درصد از کل فروش کتاب در استان‌ها به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.

وی در ادامه همچنین از نمایشگاه کتاب تهران به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ کتاب دنیا یاد کرد و افزود:‌ نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز در سال‌های اخیر روند توسعه قابل توجهی داشته‌اند، به طوری که نخستین نمایشگاه کتاب آستانی هرمزگان در سال 71 با 120 غرفه دایر شد که این نمایشگاه در دور دهم بالغ بر 400 غرفه دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین برای حضور در این نمایشگاه دو هزار ناشر درخواست دادند که به دلیل محدودیت فضا، تنها یک سوم از‌ آنها توانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند..

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ابراز داشت:‌ کتاب‌هایی همانند مفاتیح‌الحیات آیت‌الله جوادی آملی و نورالدین پسر ایران بیش از 30 بار تجدید چاپ شده است

 

به ما بپیوندید: