سرپرست معاونت امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب گلستان:

چاپ کتب ترجمه شده، امسال 13 درصد کاهش یافت

1391/10/06-08:30

سرپرست معاونت امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، با کاهش 13 درصدی چاپ کتب ترجمه شده رو به رو بوده ایم.

 به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، علی اسماعیلی روز چهارشنبه در مراسم پایانی ششمین جشنواره گام اول و افتتاح هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان در گرگان افزود: کاهش ترجمه کتاب نشان می دهد که نویسندگان و مؤلفان ایرانی به سمت کتاب های ایرانی رفته اند و از کتب خارجی که گاهی همراه با فرهنگ غربی است، پرهیز داشته اند.

وی اضافه کرد: در نشر کتب کودک و نوجوان نیز از ابتدای سال جاری تاکنون، هشت درصد رشد داشته ایم که این آمار نسبتا خوبی است اما باید به حد مطلوب و رضایتمند رسید.

سرپرست معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه خاطرنشان ساخت: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرهیز ازنشر آثاری است که اثری ندارد و یا ترویج فرهنگ غربی است و خوشبختانه ناشران ایرانی با این رویکرد، هم سو شده اند.

اسماعیلی ادامه داد: در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک هزار عنوان کتاب در سال به چاپ می رسید، اما امروز سالانه 69 هزار عنوان کتاب در کشور تولید می شود.

وی گفت: توسعه، گسترش و بسط کتاب و کتاب خوانی، تشویق دوستداران علم و دانش، ترویج فرهنگ و ادب ایرانی در بین نسل جوان و تشویق به خواندن و نوشتن از اهداف نظام جمهوری اسلامی است.

اسماعیلی افزود: فرآیندهای تولید،ترویج، تبلیغ و تشویق و نشروتوزیع کتاب از سیاست های وزارتخانه است و به این بخش اهمیت زیادی داده شده و برنامه های خوبی در دستور کار قرار داده ایم.

به گفته اسماعیلی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشران و مؤلفان را تشویق می کند تا آثار فاخر و ارزشمند تولید کنند تا به این وسیله بهترین یادگار ماندگار در جامعه باشد و از آن جایی که جامعه ما یک جامعه فرهنگی است، این توان در کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: آثاری که بتواند گره ای از جامعه و زندگی مردم را بگشاید و تاثیر خود را در شئون و سبک زندگی بگذارد برازنده نظام جمهوری اسلامی است.ما تازه در آغاز راه هستیم و به شرایط مطلوب نرسیده ایم، اما با این وجود در برخی ابعاد کتاب در منطقه رتبه اول را داریم و رتبه ما در جهان دهم است.

اسماعیلی با بیان این که به جای کبابخانه باید به کتابخانه برویم و به جای کباب باید کتاب بخریم گفت: این کار باعث می شود تا رتبه جهانی ما ارتقاء یابد و باید به این نکته توجه داشته باشیم که سبک و اصول زندگی در کتاب است.

سرپرست معاونت امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یک منتقد و کارشناس، مطالباتی را از فعالان عرصه کتاب دارد، به طوری که معظم له در تنها نمایشگاهی که حضور پنج ساعته دارند و به دقت مسائل را بررسی و رصد می کنند، نمایشگاه کتاب است.

وی درباره توزیع کتب به عنوان فرآیند سوم گفت: ایجاد نمایشگاه یکی از این نمادهاست که موسسه نمایشگاهی فرهنگی وزارت از سال 71 اقدام به این کار کرد و تاکنون تعداد برگزاری نمایشگاه ها به 226 مورد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 71 تا 81 تعداد نمایشگاه به عدد 100 رسید، اما از سال 84 تاکنون در دولت های نهم و دهم این تعداد به 226 نمایشگاه رسیده که نشان از توجه دولت های نهم و دهم به بحث کتاب و کتابخوانی دارد.

 

 

 

به ما بپیوندید: