داوری اردکانی در نشست بررسی کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران»:

نشاط در زبان فارسی موجب نشاط در زندگی ما می شود

1392/02/13-08:30

کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» تالیف رضا داوری اردکانی که شامل مجموعه مقالاتی در زمینه موضوعات گوناگون مانند تفکر، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و زبان فارسی است، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بررسی شد. داوری در این نشست گفت: هرگاه زبان ما دارای نشاط بوده، زندگی مردم نیز نشاط داشته و هرگاه این زبان پژمرده و افسرده شده، این افسردگی به همه شئون زندگی ما رسوخ پیدا کرده است.-

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، نشست بررسی کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» با حضور و سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی، نویسنده کتاب و مدرس دانشگاه، امروز (چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت) در سرای اصلی اهل قلم برگزار شد.

دکتر داوری اردکانی در این نشست درباره کتاب خود به حاضران گفت: این کتاب تجدید چاپ کتابی است که در دهه 50 تالیف شد. نزدیک به 50 سال از عمر این کتاب می‌گذرد و با این‌که کتاب پیری است ولی موضوعات و مقالات این کتاب هنوز تازه و زنده‌اند. در آن دوره این کتاب به تمدن غرب و مواجهه ما با تمدن غرب به گونه‌ای می‌پردازد که امروز هم قابل خواندن است. بیشتر مخاطبان این کتاب جوانان و به خصوص دانشجویانند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نکته مهمی که در این نوشته مورد تاکید من بود و کمتر مورد توجه قرار گرفت، این بود که من برای نخستین بار مساله اعتباریات از نظر علامه طباطبایی را در این اثر ذکر کردم. طرح اعتباریات، طرح بسیار مشکلی است که هنوز هم چندان روشن نشده است.

داوری اردکانی درباره اهمیت تامل در حوزه اندیشه و فلسفه بیان کرد: باید ببینیم ما در فلسفه اسلامی چه داریم، نوع نگاه ما به آن چگونه است و آینده آن چیست. فلسفه اسلامی مساله مهمی است و ما باید روی تفکر و اندیشه بزرگان خود هر روز بیشتر بیندیشم تا جایگاهمان در فلسفه مشخص شود.

وی یادآور شد: مساله دیگری که در مقالات این کتاب به آن پرداخته شده، این است که بر سر زبان فارسی چه می‌آید. هرگاه این زبان نشاط داشته باشد، زندگی مردم نیز نشاط داشته و هرگاه این زبان پژمرده و افسرده شده، این افسردگی به همه شئون زندگی ما رسوخ پیدا کرده است. باید بدانیم زبان با ما چه می‌کند و ما با زبان چه می‌کنیم. زبان وسیله‌ای نیست که به هر مصرفی برسانیم. ما زبانی داریم که با آن می‌توانیم به همه جهان نفوذ کنیم.

نویسنده کتاب درباره مساله فلسفه غرب و اهمیت اندیشیدن به این مبحث مهم گفت: زمانی که من به این مساله پرداختم، هنوز مساله تجدد مطرح نشده بود. در این کتاب این سوال‌ها مطرح شده‌اند که فلسفه غربی به چه کار می‌آید، ما با فلسفه غرب چه کردیم و فلسفه غرب با ما چه کرد. من معتقدم که دانشجویان فلسفه باید این سوالات را در نظر داشته باشند و به آن‌ها فکر کنند.

داوری اردکانی در پایان اظهار کرد: باید ببینیم به ویژه پس از انقلاب در زمینه تفکر چه کرده‌ایم و چه می‌توانیم انجام دهیم. هر ملتی استعدادهای خاص خود را دارد و ما هم استعدادها و سرمایه‌های علمی بزرگی داریم. ما سرمایه های علمی، تاریخی و فرهنگی بی نظیری داریم که کمتر کشوری در دنیا دارای چنین ثروتی است.

نشست بررسی کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» در سرای اصلی اهل قلم واقع در طبقه دوم شبستان مصلای تهران در جریان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت 92 در حال برگزاری است.

 

به ما بپیوندید: