علی اسماعیلی در مراسم رونمایی از شاهنامه اسپانیایی عنوان کرد:

سروده فردوسی بزرگترین نوشته کهن زبان فارسی است

1392/02/13-08:30

نخستین شاهنامه به زبان اسپانیولی با حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، رئیس نمایشگاه کتاب و سفیر ونزوئلا صبح امروز سیزدهم اردیبهشت ماه، در سالن سرای اهل قلم بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

به گزارش ستادخبری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، در این مراسم علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن خیرمقدم به  سفیران کشورهای اسپانیولی زبان و شخصیت‌های فرهنگ حاضر در این آئین رونمایی گفت: قرآن سرآمد همه کتاب‌هاست و کتاب راهنمایی زندگی بشر است و افتخار همه ما این است که رسالت پیامبر(ص) با «اقراء» آغاز شد.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران افزود: نمایشگاه کتاب یکی از بی‌نظیرترین نمایشگاه‌ها در دنیاست. ایران از نظر عرضه عناوین کتاب در جهان رتبه دهم و در منطقه در جایگاه نخست قرار دارد.

رئیس نمایشگاه کتاب تصریح کرد: شاهنامه پرآوازه‌ترین سروده فردوسی و بزرگترین نوشته کهن زبان فارسی است. این اثر، سند عظمت زبان فارسی و خزانه لغت و گنجینه لغات ماست. شاهنامه پرمایه‌ترین مجموعه شعری است که از عهد کهن به یادگار مانده است و به جرات می‌توان آن را سرچشمه و منبع لایزال مشترک ایرانیان دانست.

اسماعیلی اظهار کرد: شاهنامه نه فقط در بین ایرانیان بلکه در همه جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . فردوسی در احیای زبان فارسی نقش بی‌بدیلی داشته و محتوای این اثر دارای ویژگی‌های ارزنده‌ای است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شاهنامه خزانه بزرگ تجربه و حکمت ایرانیان است تاکید کرد: از ویژگی‌های مهم این اثر یکپارچگی سیاسی و جغرافیایی و انعکاس روایات است.

وی در ادامه اظهار کرد: کوشش‌های بزرگان فرهنگ ادب ایران و جهان در تکمیل شاهنامه همواره عاشقانه  ودلسوزانه بوده است و  ما این حرکت مترجم اسپانیولی زبان را گرامی می‌داریم.

اسماعیلی در پایان گفت: امیدوارم شاهد توسعه ترجمه‌های شاهنامه به دیگر زبان‌های زنده دنیا باشیم.

بعد از این آیین سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد به همراه علی اسماعیلی رئیس نمایشگاه  کتاب با حضور در مصلای تهران از غرفه یاس بازدید کردند. اسماعیلی بعد از بازدید از غرفه یاس به همراه وزیر در غرفه رادیو ایران حاضر شد.

 

به ما بپیوندید: