در نشست نقد و بررسی کتاب «مبانی ستاره شناسی» عنوان شد

توجه به زبان فارسی در کتاب چشمگیر است

1392/02/13-08:30

کتاب «مبانی ستاره شناسی» با حضور نگارنده اثر غلامرضا شاه علی و  منتقدان کتاب  حجت‌الحق حسینی و مهدی خاکیان قمی در غرفه دیدار نمایشگاه کتاب  مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در ابتدای این جلسه خاکیان قمی درخصوص نقاط قوت موجود در ترجمه کتاب گفت: این کتاب پتانسیل آن را دارد که به دانشجویان رشته اخترشناسی و نجوم پیشنهاد داده شود و آنچه در این اثر مهم است توجه به  زبان فارسی است.

وی افزود: نکته قابل مشهود دیگر سعی نویسنده در استفاده از کلمات مصوب در فرهنگستان فارسی است که  این نکته در تمام بخش های کتاب رعایت شده است. همچنین نمایه هایی که آخر کتاب آمده از استاندارد خوبی برخوردار است و جدولهای انتهای کتاب نیز به فهم خواننده کمک کرده است.

خاکیان قمی اضافه کرد: سئوالات نمایه به صورت اتوماتیک تنظیم شده و منابع، فصل به فصل آمده است. همچنین پاسخ تمرینات و ترجمه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی از نکات مثبت کتاب به شمار می رود.  

 این منتقد به گرایش مترجمان فارسی به کتب عمومی اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه در کشور ما همه یا اکثر مترجمان سراغ کتاب های عمومی می روند این است که مساله کپی رایت رعایت نمی‌شود و اگر بخواهیم کتابی بخریم به قیمت کاغذ آن است و بیشتر به نفع مادی آن توجه می شود؛ یعنی هرچه تیراژ بالاتر باشد کتاب بیشتر فروش می رود.

وی در ادامه افزود: مساله کپی رایت در کشور رعایت نمی‌شود و آنچه در این کتاب مورد نقد قرار گرفته همین موضوع است.

شاه‌علی در پاسخ به این انتقاد گفت: اگر بخواهیم کپی رایت را اصل قرار دهیم ترجمه کتاب هم خلاف قانون است، اما من به رعایت مسائل شرعی در ترجمه کتاب التزام داشتم. تمام کتاب را با هزینه خودم چاپ و منتشر کردم و تنها از اسم ناشر در انتهای کتاب بهره بردم.

وی درخصوص علت استفاده‌اش از چندین کتاب دیجیتال در قالب لوح فشرده گفت: چون در پاورقی کتاب از چند منبع مرجع نام برده بودم صلاح دیدم که آن را در اختیار مخاطب قرار دهم تا ضمن خواندن کتاب دچار سردرگمی نشود.

در ادامه این مراسم حجت‌الحق حسینی مدرس دانشگاه و منتقد دیگر اثر گفت: ویرایش کتاب ستودنی است و مقدمه جالب آن توسط استاد برجسته دانشگاه تهران انجام شده است. این مساله اعتماد خواننده را جلب می‌کند. از دیگر ارزش های این کتاب استفاده از بحث ریاضیات است؛ اینکه کتابی با موضوع نجوم به خوبی از مبحث ریاضیات بهره‌مند شده است.

 وی گفت: نظریه نسبیت و استفاده از جدولهای 20گانه از دیگر نکات قابل توجه کتاب است. همچنین واژه نگاری باسلیقه و کار با قلم Bمیترا13، صفحه‌آرایی بسیار ارزشمند و کیفیت چاپ از دیگر نقاط قوت کتاب  به شمار میرود.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.

 

 

به ما بپیوندید: