در نشست نقد و بررسی یک کتاب عنوان شد؛

«حقوق حفاظت از هوا» مرجع حقوق زیست محیطی است

1392/02/13-08:30

نویسنده کتاب «حقوق حفاظت از هوا» در نشستی که صبح امروزجمعه 13 اردیبهشت در غرفه دیدار نمایشگاه کتاب برگزار شد این کتاب را مرجع حقوق زیست محیطی دانست.

به گزارش ستادخبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نقد و بررسی کتاب «حقوق حفاظت از هوا» با حضور مسعودفریادی یکی از نویسندگان اثر و منتقدان محمدحسین ساکت و محمدرضا رسولی برگزار شد.

فریادی در این نشست ضمن تشریح پژوهش‌های صورت گرفته برای نگارش این کتاب گفت: ضعف موجود در ادبیات محیط زیست و کمبود منابع در این حوزه مهمترین انگیزه من و همکاران در نگارش این کتاب بوده است.  شاید کتاب‌های زیادی در این زمینه به چاپ رسیده باشد اما هیچ دیدگاه بنیادی در حوزه حقوق محیط زیست وجود نداشت. در واقع بسیاری از مشکلات و مصائب زیست محیطی به مسایل فرهنگی بازمی‌گردد.

وی افزود: وقتی به کتابخانه‌ها سر می‌زنیم کتاب‌های زیادی در موضوعات مختلف پیدا می‌شود اما محیط زیست که اساس ابتدایی زندگی ما است نادیده گرفته می‌شود . ما در سطح کلان با فقر حقوق عمومی و محیط زیستی مواجه هستیم و معمولا نویسندگان حقوق وقتی می‌خواهند وارد فضای حقوقی شوند به قانون‌های خاصی در آن زمینه می‌پردازند، اما پرداختن به حوزه محیط زیست که هیچ قانون مصوبی ندارد کار دشواری بود.

فریادی با اشاره به سه سطح قالب‌بندی شده در مورد ادبیات محیط زیست گفت: کتاب ما هویت آکادمیک دارد و برای تدریس در دانشگاه آماده شده است. در این کتاب سعی شده است از زبان ساده و همگانی استفاده شود تا تصمیم گیرندگان این حوزه بتوانند از آن استفاده کنند. خوشبختانه کتاب  دچار ادبیات دشوار و سخت حقوقی نشده است. این کتاب برای محیط زیست نوشته شده و برای هر هزار نسخه آن هزار اصل درخت قطع شده است. سعی داشتیم بعد از چاپ کتاب با کاشت نهال این درخت‌ها را جایگزین کنیم که هنوز موفق نشدیم.

در ادامه این مراسم محمدحسین ساکت به عنوان یکی از منتقدان اثر درخصوص رشته حقوق حفاظت از هوا گفت: این رشته در کشور ما بسیار نوپا است. اما در کشورهای اروپایی و صنعتی بحث حقوق محیط زیست مطرح شده و به جنبه‌های فنی، بهداشتی و اکوسیستمی آن پرداخته شده است. امیدواریم این کار سرآغاز اهمیت به این رشته نوپا باشد.

در این مراسم همچنین رسولی سردبیر فصلنامه اجتماعی «دلیل ماه» نیز گفت: واقعا جای اینگونه کتاب‌ها کم بود. آسیب‌هایی که از صنعتی شدن برما وارد شده کم نیست. این نوع فعالیت‌ها موجب می‌شود که راهکارهای اجرایی مشخصی پیدا کنیم تا با استفاده از آن به نتایج مناسبی برسیم. بعد از مطالعه مقدمه کتاب به این نتیجه رسیدم که کار یک طرح پژوهشی بوده و توسعه پیدا کرده است که این مساله نقطه قوت اثر به شمار می‌رود.

کتاب حقوق حفاظت از هوا توسط محسن عبدالهی، علی مشهدی و مسعود فریادی تهیه شده که توانسته است جایزه کتاب فصل را از آن خود کند.

گفتنی است بعد از پایان این نشست، مهمانان برنامه از غرفه یاس بازدید به عمل آوردند.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: