نومادی بارتایا، ایران‌شناس گرجستانی:

نمایشگاه کتاب جشن ملی ایرانیان است

1392/02/14-08:30

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک جشن ملی برای ایرانیان است که مردم هر ساله در اردیبهشت ماه از تمام نقاط کشور برای حضور در آن به تهران سفر می‌کنند.

پروفسور «نومادی بارتایا» ایران‌شناس گرجستانی و مترجم آثار ادبیات فارسی، در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این مطلب افزود:  چندین بار با سفر به ایران از نمایشگاه کتاب تهران دیدن کرده‌ام و هر بار این نمایشگاه برایم جذابیت‌های متفاوتی داشته است اما مهم‌ترین ویژگی این نمایشگاه استقبال بی‌نظیر مردم ایران است.

وی با تشبیه نمایشگاه کتاب تهران به جشن ملی، تصریح کرد:  امروزه در دنیا از نمایشگاه‌های فن‌آوری و کامپیوتر استقبال زیادی می‌شود و کمتر از نمایشگاه‌های کتاب استقبال می‌شود، با این وجود جای خرسندی است که در ایران تکنولوژی مردم را از کتاب دور نکرده و مردم همچنان برای دیدار از نمایشگاه کتاب از خود هیجان نشان می‌دهند.

مترجم آثار رودکی، سعدی و حافظ به زبان گرجی، با اشاره به روابط عمیق و طولانی مدت فرهنگی میان ایران و گرجستان گفت:  اگر چه کشور کنونی گرجستان یکی از جمهوری‌های تازه استقلال یافته شوروی سابق است و به همین خاطر رابطه سیاسی آن با ایران تاریخ طولانی ندارد اما ایران و گرجستان از دیرباز در حوزه فرهنگ با یکدیگر دوست و در ارتباط بوده‌اند.

بارتایا با بیان اینکه تا کنون آثار متعددی از شاعران و نویسندگان کلاسیک و معاصر ایرانی به زبان گرجی ترجمه شده است، افزود: امیدوارم گسترش ارتباطات فرهنگی ایران و گرجستان بتواند زمینه ترجمه آثار گرجی به زبان فارسی را نیز مهیا کند.

بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تا21اردیبهشت درمصلی امام خمینی (ره) بر پاست.

 

به ما بپیوندید: