در نشست عصر شعر نماشگاه کتاب مطرح شد

سبک هندی کمکی چندان به شعر فارسی نکرده‌ است

1392/02/14-08:30

 بهروز یاسمی،شاعر در نشست «عصر شاعران» که امروز شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد گفت:سبک هندی کمک چندانی به شعر فارسی نکرده‌ است.

 به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در این نشست ابتدا شیرینعلی گل‌مرادی به خواندن غزل خود پرداخت. بعد از وی نیز میلاد عرفان‌پور و فاطمه طارمی و محمدحسین نعمتی به شعرخوانی پرداختند. بهروز یاسمی دیگر شاعر این نشست در سخنرانی کوتاهی گفت: نوجویی و نوپردازی همیشه در غزل ما دیده شده است. وقتی به سبک خراسانی می‌رسیم می‌بینیم در یک دوره سبک انقلابی جدید را دیده‌ایم. بعد از سیطره عرب‌ها، ایران از زیر یوغ عرب‌ها بیرون آمد و جریان‌های «پانفارسیسم» شکل گرفت. خیلی از شاعران مستعد از جریان شعر عقب مانده‌اند.
 وی گفت: باید از روی نعش شاعران مستعد عبور کرد تا چند تن از شاعران ماندگار بمانند. 
این شاعر به سبک هندی اشاره کرد و گفت: صور خیال و تمام ویژگی‌های شعر به سبک هندی کمک چندانی به شعر فارسی نکرده‌اند. می‌خواهم به طور اجمال به همه عواملی که دست به دست هم می‌دهند تا یک غزل شکل بگیرد بپردازیم. در سبک بازگشت ارتجاعی‌ترین دوره شعری فارسی را می‌بینیم و نهایت به فروغی بسطامی می‌رسیم. بزرگترین کارکردی که شعر فارسی داشت در دوره مشروطه بود که هم از لحاظ اجتماعی و هم از حیث سیاسی بیان کننده آن جریان بود و اقتضاهای هنری و ادیب کمتر در نظر آمده‌اند، بسیاری از عبارات و اصطلاحات غربی وارد شعر شده‌اند.
 
این شاعر افزود: فاصله‌ای که بین شعر انقلاب با شعر روشنفکری پیش آمد باعث شد که غزل رونقی دوباره بگیرد و بعد از آن هم جنگ رخ داد که باعث تجلی معناهای گوناگون در غالب غزل شد. 
یاسمی گفت: غزل امروز با گرفتاری‌های مختلفی روبروست.
وی به شعر نیستانی و منزوی اشاره کرد و گفت: شعر زنده‌یاد منوچهر نیستانی غزل‌های قشنگی داشت؛ از آن نوع غزل‌هایی که از شهریار شروع شد و به سایه رسید.
 
در ادامه این نشست،مصطفی محدثی خراسانی، علیرضا غلامی از ایلام، حمید حمزه‌نژاد از مازندران، قادر طراوت‌پور و چندتن دیگر به شعرخوانی پرداختند. 
 
بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست./
 

به ما بپیوندید: