در نشست «چالش‌ها و فرصت‌های نشر آجا» مطرح شد

تغییر سبک نگارش کتاب‌های ارتش برای آشنایی مردم با دانش نظامی

1392/02/15-08:30

 فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در نشست «چالش‌ها و فرصت‌های نشر آجا» با اشاره به تغییر سبک نگارشی آثار انتشارات دافوس گفت: این امر با هدف قابل مطالعه بودن آثار نظامی برای عامه مردم صورت گرفته است. باید به سمتی حرکت کنیم که تمامی مردم بتوانند در صورت تمایل با دانش نظامی آشنا شوند.-

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست تخصصی با موضوع «چالش‌ها و فرصت‌های نشر آجا» از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بعد از ظهر روز (14 اردیبهشت‌ماه 92) در سالن اصلی سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست امیر سرتیپ‌دوم حسین ولی‌وند زمانی، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا (دافوس)، سرتیپ رضا خرم‌طوسی، جانشین هماهنگ کننده ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ‌دوم علی صادقی‌گویا از پژوهشگران هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی و مدیر انتشارات ایران سبز و بهرام رضایی به عنوان دبیر علمی نشست حضور داشتند.

در آغاز نشست، دبیر علمی برنامه از امیر سرتیپ دوم حسین ولیوند زمانی خواست تا درباره شیوه نگارش آثار در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا سخنانی را بیان کند.

امیر ولی وند زمانی با اشاره به حوزه‌های مشخص هر ناشر تخصصی مثل کودک، دانشگاهی و ... گفت: انتشارات دانشگاه دافوس هم با توجه به این‌که ناشری تخصصی محسوب می‌شود، آثارش را در سه سطح «تاکتیک یا چگونه بجنگیم؟» «چگونه با هم و در کنار هم بجنگیم؟» و «برای رسیدن به اهداف کلان چطور بجنگیم؟» تالیف می‌کند.

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا (دافوس) در این باره افزود: انتشارات دافوس به صورت منسجم، در هر سه سطح آثاری را تالیف و منتشر می‌کند. ممکن است در آغاز به نظر برسد که کتاب‌ها با یکی از رویکرد‌های یاد شده تالیف و منتشر شده، اما اگر از منظر میان رشته‌ای به این آثار توجه کنیم، درمی‌یابیم که بیشتر آثار هر سه رویکرد را مورد نظر داشته‌اند.

امیر سرتیپ ولی وند زمانی با اشاره به تغییر سبک نگارشی آثار انتشارات دافوس گفت: این امر با هدف قابل مطالعه بودن آثار نظامی برای عامه مردم صورت گرفته است. باید به سمتی حرکت کنیم که مخاطب خاص نداشته باشیم و تمامی مردم بتوانند در صورت تمایل با دانش نظامی آشنا شوند.

وی افزودن بر شمارگان کتاب‌های دافوس را یکی از اهداف این انتشارات دانست و افزود: برخی از نظامیان و فرماندهان از دانش نظامی بالایی برخوردارند اما توان نگارشی خوبی ندارند. انتشارات دافوس از نویسندگانی که قلم نگارش آثار در حوزه نظامی را دارند دعوت می‌کند تا آثاری را بر اساس دانش این فرماندهان و با قلم خوش به نگارش درآورند.

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا (دافوس) همچنین از دانشجویان خارجی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول به تحصیلند یاد کرد و گفت: هدف ما بهره‌گیری از نویسندگان خوش‌قلم است بنا بر این،‌ از نویسندگان خارجی هم برای تالیف آثار بهره خواهیم گرفت.

امیر سرتیپ‌دوم علی صادقی‌گویا، از پژوهشگران هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی، دیگر کارشناس حاضر در این نشست بود که در پاسخ به دبیر برنامه درباره نحوه فعالیت انتشارات هیات معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به سابقه تاسیس این مرکز آموزشی اشاره کرد و گفت: پس از شهادت سپهبد صیاد شیرازی با وجود این‌که هیات معارف جنگ این شهید از امکانات دولتی بهره نمی‌بُرد، به برکت خون این شهید توانست همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. این مرکز اکنون از سوی امیر علی آراسته مدیریت می‌شود.

 مدیر انتشارات ایران سبز در ادامه سخنانش، از فعالیت مرکز آموزشی شهید سپهبد صیاد شیرازی هم یاد کرد و آن را زمینه‌ساز ایجاد منابع برای تالیف آثار بسیاری در حوزه‌های علوم نظامی و دفاع مقدس دانست و افزود: دفاع مقدس ادامه نبرد‌های 27 قرن ملت ایران برای حراست از میهنشان بود و همچنین، دنباله 14 قرن دفاع از دین مبین اسلام. دفاع مقدس، خود کتابی است که در طول هشت سال نگاشته شد. این کتاب از «الف» تا «یاء» نوشته شده است و تمام ارکان نظام در تالیف آن سهم داشته‌اند.

امیر صادقی‌گویا افزود: فعالیت ما در مرکز آموزشی شهید صیاد شیازی در راستای افزودن بر این قرن‌های پر افتخار میهن اسلامی‌مان است.

امیر سرتیپ رضا خرم طوسی، جانشین هماهنگ کننده ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در این نشست تخصصی با اشاره به تازه شدن نسل‌ها و نیاز آن‌ها به شناخت از مفاهیم دفاع مقدس گفت: پس از وقوع انقلاب اسلامی کوشیدیم تا تحریم‌ها را به‌چشم فرصت ببینیم. ما برای روی پای خود ایستادن تمرین کرده‌ایم این تمرین‌ها باید مستند و تدوین شوند.

وی افزود: یکی از توانمندی‌های ما سربازان و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ هستند. در جشنواره تحقیقات صنعتی، این گروه‌ها نشان دادند که با وجود تحریم‌ها روی‌ پای خود ایستاده‌ایم. هدف ما بهره‌گیری از استعداد‌های درخشان است که در این زمینه توفیق داشته‌ایم.

جانشین هماهنگ کننده ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران دیگر هدف ارتش جمهوری اسلامی ایران را استفاده از تجربه‌های هشت‌ سال دفاع مقدس دانست و گفت: می‌کوشیم این تجربه‌ها را در قالب کتاب به نسل‌های دیگر منتقل کنیم. البته می‌دانیم که کشور با توجه به در اختیار داشتن توانمندی‌های نیروی انسانی و تجهیزات از دشمنانش مصون خواهد ماند اما این تجارب باید در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

 

به ما بپیوندید: