بازار جهانی کتاب بخش عرب و لاتین در یک نگاه؛

چین و کره‌جنوبی پرمخاطب‌ترین بودند

1392/02/15-08:30

سالن بازار جهانی کتاب و همچنین سالن های A و B لاتین، به واسطه قرار گرفتن در نزدیکی محوطه پارکینگ عمومی مصلی امام خمینی (ره) ،یکی از نقاط پر رفت و آمد طی چند روز برپایی نمایشگاه کتاب است.
به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب، بازار جهانی کتاب که امسال به صورت سالنی مجزا از بخش بین الملل فعالیت دارد، متشکل از غرفه‌هایی است که به معرفی کتاب و محصولات فرهنگی با تاکید بر بحث صادرات می پردازند؛ غرفه هایی نظیر انتشارات سمت، دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، روایت فتح و ...
به جز غرفه «غزنی؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» از کشور افغانستان که در این بخش به فروش کتاب مشغول است، بقیه غرفه ها و ناشران به معرفی آثارشان می پردازند.
دفتر «تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) » مقاله ها، کتابها، اشعار و نامه های امام خمینی(ره)  را به 20 زبان زنده دنیا به مخاطبان معرفی می کند. انتشارات «سمت» نیز، کتاب های خود را به زبان های روسی، فرانسه، انگلیسی و عربی ارایه می کند.
بر اساس این گزارش ، بیش از 70 ناشر عربی از کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا در دو سالن مجزا، جدید‌ترین آثار منتشر شده در جهان عرب را به مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران عرضه می ‌کنند. علاوه بر حضور مستقیم این ناشران، نمایندگان و موسسه‌هایی نیز به ارائه آثار برخی ناشران عربی می پردازند که  فرصت حضور در این نمایشگاه را نیافتند. تمرکز بیشتر کتاب های عرضه شده در این بخش، بر حوزه علوم انسانی است و البته حوزه‌های دیگری چون فقه، سیاست، اسلام، اقتصاد، اجتماع، ادب وهنر و کتاب‌های کودکان و نوجوانان را نیز دربرمی‌ گیرد.
با وجود اینکه سالن فروش کتابهای عربی سال گذشته در مصلای اصلی و در محوطه باز آن قرار داشت، اما امسال نیز که به صورت مجزا برپا شده ، باز هم مخاطب خاص خودش را دارد و غرفه داران و ناشران در این سالنها، همچون دوره های پیشین، به فروش کتابها و محصولات دینی و فرهنگی خود می پردازند.
در این دوره همچون دوره های قبل برگزاری نمایشگاه کتاب، ناشران مصری، عراقی، لبنانی و سوری بیشترین تعداد ناشران شرکت کننده عربی را تشکیل می‌دهند.
سالن فروش کتابهای لاتین که متشکل از دو سالن کنار هم است، در مساحت تقریبی 7 هزار و 500 مترمربع، 160 هزار عنوان کتاب توسط ناشران کشورهای دنیا عرضه می کند. غرفه پکن از کشور چین، یکی از غرفه های شلوغ طی چند روز برپایی نمایشگاه کتاب بوده که حضور دانشجویان و علاقه مندان به زبان چینی هر روز بیش از پیش مشاهده می شود. از دیگر غرفه های پر رفت و آمد در این بخش، غرفه کره جنوبی و ونزوئلا است.
بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.
 

به ما بپیوندید: