فریدون صدیقی از نمایشگاه کتاب گفت:

حتی تماشاگر بودن هم غنیمت است

1392/02/15-08:30

فریدون صدیقی بر این باور است که اگر فضای نشر، فضایی پیش برنده و پویا باشد، شاهد تنوع در تازه های نشر و پیرو آن استقبال بیشتر از نمایشگاه کتاب خواهیم بود.

این روزنامه نگار پیشکسوت و استاد ارتباطات در این باره به ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: من فکر می کنم مکان نمایشگاه یا امکانات آن خیلی در جذب مخاطبان موثر نیست؛ البته این بدان معنی نیست که اصلا تاثیر نداشته باشد، بلکه تاثیر آن ناچیز است.

صدیقی افزود: آن چه می تواند در جذب مخاطبان حرفه ای کتاب و اهل فرهنگ به سمت نمایشگاه موثر باشد فضای نشر است. فضای نشر کتاب باید فضایی پویا و زنده باشد و همه کتاب ها امکان نشر پیدا کنند. فکر می کنم اگر نویسنده ها و مترجم هایی که آثار تازه منتشر شده ای در نمایشگاه دارند، در غرفه ارائه آثارشان حاضر شوند ، ناشران کم کاری نکنند و از چهره های فرهنگی و خالقان آثار به دلایل موجه برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل بیاید، مخاطبان نیز استقبال خوبی از نمایشگاه خواهند داشت.

این استاد روزنامه نگاری در ادامه افزود: شاید بسیاری از این جمعیت سیال صرفا برای تماشا و دریافت کاتولوگ و یادگاری و غیره به نمایشگاه بیایند و تنها بیننده غرفه های کتاب باشند؛ اما همین هم خوب است و جای خوشحالی دارد. همین که وقت شان را در نمایشگاه کتاب بگذرانند و بیننده کتاب باشند بهتر از این است که به نمایشگاه پفک و چیپس بروند.

این روزنامه نگار درباره عوامل مختلفی که می تواند موجب کاهش بی میلی جامعه نسبت به مطالعه  باشد افزود: ایجاد فرصت مطالعه، کاهش قیمت کتاب و تنوع در آثاری که منتشر می شود از جمله راههایی است که می تواند این بی میلی را کاهش دهد. فراموش نکنیم وقتی هزینه های زندگی افزایش پیدا می کند، دغدغه زنده ماندن و حداقل زندگی را فراهم کردن جای دغدغه هایی مثل مطالعه را می گیرد. افرادی که مجبور هستند صبح تا شب کار کنند دیگر نه فرصت و نه آرامش لازم  برای مطالعه  را ندارند. با این همه خوانندگان جدی و پیگیر کتاب همچنان هم کتاب می خوانند و هم کتاب می خرند.

صدیقی درباره علایق شخصی اش در مطالعه گفت: ادبیات در وهله اول  و هنر به طور عام. بعد از آن هم کمی جامعه شناسی و کمی روانشناسی. الان هم دارم کتاب «پیر پرنیان اندیش»را که مصاحبه با هوشنگ ابتهاج  است، می خوانم و بسیار از آن لذت می برم.

بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  تا 21 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

 

 

به ما بپیوندید: