«تاریخ اجتماعی رسانه ها» رونمایی شد
1392/02/19-08:30
کتاب «تاریخ اجتماعی رسانه ها» نوشته پیتر برک و ایسابریگز ترجمه دکتر حسن نمک دوست تهرانی در غرفه انتشارات «همشهری» رونمایی شد.
دکتر نمک دوست با تاکید بر اینکه این کتاب کاربردی میان رشته ای دارد به ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: این کتاب از قرن پانزدهم و اختراع چاپ شروع می شود و تا سال 2008 ادامه پیدا می کند. نویسندگان این کتاب به تاریخ اجتماعی رسانه ها فارغ از تحولات اجتماعی نپرداخته اند.
وی افزود: آنها تعامل رسانه ها با جامعه ای که در آن متولد میشوند و رشد می کنند بررسی میکنند؛ اینکه اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و ... جوامع به طور عام چطور بوده و چطور بر رسانه ها تاثیر گذاشته اند و متقابلا رسانه ها چطور روی جامعه خودشان اثر گذاشته اند.
نمک دوست ادامه داد: هر دو نویسنده از استادان به نام تاریخ اجتماعی هستند. همانطور که رشته ارتباطات یک رشته میان رشته ای است این کتاب هم یک کتاب میان رشته ای است و جز دانشجویان ارتباطات به کار دانشجویان و علاقه مندان رشته های علوم اجتماعی، علوم سیاسی، تاریخ، جغرافی و هنر می آید.
این استاد ار تباطات عنوان کرد: در این کتاب به تاثیر و نقش بلامنازع و بلاتردید مهندس ها در علوم ارتباطات پرداخته شده است؛ مسئله ای که کمتر در کتب ارتباطات به آن توجه می شود. از همین رو می تواند مورد استفاده رشته های مهندسی هم قرار گیرد.
وی درباره نمایشگاه کتاب گفت: به نظرم همه کتاب ها باید امکان حضور در نمایشگاه را داشته باشند و نمایشگاه باید مبتنی بر صنعت خصوصی نشر باشد. ناشران خودشان باید نمایشگاه کتاب را مدیریت و اداره کنند و بتوانند کتاب هایی را که می خواهند آزادانه در آن منتشر کنند و ارائه دهند. محتوای نمایشگاه باید بر آمده از مناسبات منصفانه و آزاد باشد و ستون فقرات آن ناشران و بخش خصوصی باشند.
دکتر نمک دوست همچنین درباره وضعیت مطالعه در جامعه گفت: برای چه اصلا مردم باید مطالعه کنند؟ کتاب بخوانند که چه شود؟ آیا کتابخوان بودن در جامعه ما یک ارزش است؟ آیا سود و منفعتی برای کسی دارد؟ آیا جامعه ما به کتابخوان ها پاداش می دهد؟
بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امامخمینی (ره) برپاست.