راهکارهای سنتی برای ترویج کتابخوانی درمیان کودکان راهگشا نیست
1394/02/18-11:42
منوچهر اکبرلو در نشست «راهکارهایی جهت ترویج کتابخوانی» گفت: راهکارهای سنتی برای ترویج کتابخوانی با توجه به مسائل جدیدی که جامعه امروز با آن دست به گریبان است دیگر راهگشا نیست.
به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نشست «راهکارهایی جهت ترویج کتابخوانی» با حضور شهرام اقبالزاده منوچهر اکبرلو پنجشنبه 17 اردیبهشت در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.
اکبرلو در این نشست گفت: در گذشته راهکارهای سادهای وجود داشت که میتوانست کودکان را جذب کتابخوانی کرد. راهکارهایی چون ساده شدن زبان آثار مکتوب، فعال کردن کتابخانههای مدارس و ایجاد زبان طنز در کتابهای کودک و نوجوان. اما در زمانه کنونی مسائل جدیدی نیز بوجود آمده است که به نظر میرسد اگر این مسائل را در نظر نگیریم راهکارهای سنتی جواب نخواهد داد.
وی افزود: حضور رسانههای جدید ما را با شرایط جدیدی روبهرو کرده است. در این شرایط هنر این است که تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم چراکه گریزی از وسایل ارتباطی جدید نیست. کنترل، تربیت و فرهنگسازی ممکن است اما حذف آنها امکان ندارد. نکته بعدی این است که سرانه مطالعه براساس تیراژ کتابها تعیین میشود در حالی که امروزه بسیاری از مردم از طریق فضای مجازی اقدام به مطالعه کتاب میکنند. اما این شیوه خواندن در هیچ آماری لحاظ نمیشود.
اکبرلو با بیان اینکه باید فضای مجازی را بشناسیم اظهار کرد: فضای مجازی ویژگیهای خود را دارد که باید به خوبی شناخته و درک شود. ناشر، نویسنده و مدیران دولتی باید در این زمینه وارد عمل شومند. باید از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده و لذت کتاب خواندن را در کودکان ایجاد کرد. کودکان امروز به فضای مجازی چشم دوختهاند باید دید چگونه میتوان از این فضاهای جدید برای کتابخوان کردن کودکان بهره برد.
شهرام اقبالزاده نیز در این نشست گفت: مساله خواندن جزئی از زندگی است. کودکان باید از نظر عاطفی، شناختی و هویتی جایگاه خود را پیدا کنند و خواندن برای رسیدن به این هدف است.خواندن باید وجه عاطفی، قوه تخیل و قوه عقلانی را تقویت کند. اگر این وجوه تقویت شود میتوان ادعا کرد که خواندن خلاق صورت گرفته و نه اتلاف وقت.
وی ادامه داد: کشور ما مراحل توسعه را نامتوازن طی کرده است. در غرب ابتدا رسانههای مکتوب پا به عرصه ظهور گذاشت و بعد از آن به ترتیب رادیو و تلویزیون آمد. اما در ایران دوره مشروطه چیزی از ظهور روزنامه نگذشته بود که رادیو آمد و به دنبال آن تلویزیون.
این مترجم با بیان اینکه کودکان از بزرگسالان الگو میگیرند، عنوان کرد: الگوی کودکان ما افراد کتابخوان نیستند چراکه افراد کتابخوان سرنوشتی ندارند. مشکل دیگری که در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد این است که کتاب در دسترس نیست و مدارس کتابخانههای مجهز در اختیار ندارند. کتابداران نیز نقش مهمی در جذب کودکان به کتابخوانی دارند. کتابدار باید عاشق و آگاه باشد. اولین شرط این است که محیط آرام و عاطفی و روابط انسانی با کودک برقرار شود تا حس اعتماد شکل گیرد. یک کتابدار موفق، عاشق و آگاه یک شهر را دگرگون میکند.
بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفتوگو با جهان» برپاست.