ایران فرصت بیشتر برای صادرات محصولات فرهنگی پیدا کرده است
1394/02/26-10:18
معاون آموزش و پژوهش مرکز ملی مطالعات جهانی شدن ریاست جمهوری با بیان اینکه تفاهمنامه هستهای زمینه مناسبی را بر توسعه صنایع فرهنگی ایران در جهان فراهم میآورد، گفت: تفاهمنامه هستهای باعث مطرح شدن ایران در عرصه بینالمللی شده است تا بتواند محصولات فرهنگی داخلی زیادی را روانه بازار نشر خارجی کند.
به گزارش ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، محمدرضا دهشیری در نشست «تفاهم هستهای و تاثیر آن بر توسعه صنایع فرهنگی» که روز جمعه 25 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: دو دیدگاه منفی و مثبت در تفاهمنامه هستهای و تاثیر آن بر توسعه فرهنگی ایران مطرح است، در دیدگاه منفی این قضیه باعث افزایش محصولات فرهنگی خارجی و احتمال سرازیر شدن محصولات خارجی بیشتری در بازار کشور و امکان تهدید فرهنگ بومی برای ایران میشود. در دیدگاه مثبت آن، فرصت انتخابی به ما میدهد تا بتوانیم در عرصه بینالمللی، محصولات فرهنگی خلاقانهتری صادر کنیم .
وی با بیان اینکه تصویرسازی محصولات فرهنگی ایران در فضای بینالمللی مهم است، افزود: تفاهم هستهای فضای مثبتی برای صنعت سینمای ایران، صنایع دستی و سایر صنایع فرهنگی را برای کشورمان ایجادکرده و فرصت خوبی را برای نشان دادن ایران در عرصه بینالمللی فراهم فراهم کرده است.
دهشیری ادامه داد: تقویت زیرساختهای صنایع فرهنگی کشور نیز از آن جهت مهم است که عرصه جهانی شدن، عرصه رقابتپذیر است و ما برای اینکه بتوانیم در عرصه جهانی موفقتر از سایر کشورها ظاهر شویم باید محصولات قویتر وخلاقانهتری تولید کنیم.
عضو هیات علمی دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه با اشاره به ویژگیهای مثبتی که تفاهمنامه لوزان در عرصه بینالمللی برای ایران داشته است، افزود: آنچه بیشتر در روابط بینالملل برای ایران مطرح شده است توجه به پیامدهای بینالمللی این تفاهم است نه نتیجه آن، به این دلیل که تفاهم هستهای ایران موجب پدید آمدن افقهای نوین در تحولات استراتژیک شده است.
دهشیری گفت: آنچه این تفاهمنامه را منحصر به فرد کرد این بود که قدرتهای بینالمللی بزرگ را وادار به مذاکره با بازیگر منطقهای یعنی ایران کرد و این باعث شد ایران در عرصه بینالمللی مطرح شود.
وی با بیان اینکه ما باید اقتصاد فرهنگ خود را رشد دهیم تا بتوانیم در فضای بینالمللی فعال شویم گفت: واگذاری عرصه تولید محصولات فرهنگی به بخش خصوصی، زمینه خلاقیت و نوآوری را در عرصه رقابت و تولید محصولات فرهنگی بیشتر میکند، تفاهمنامه هستهای ایران فضایی را برای تولید و ارائه کالاهای فرهنگی ایران و عرضه آن در سطح بینالمللی فراهم میکند و این امر تحقق نمییابد مگر با تقویت زیر ساختها، البته اگر بخواهیم در بازار بینالمللی موفق عمل کنیم.
وی درباره کتابهای تازه انتشار یافته مرکز ملی جهانی شدن ریاست جمهوری، گفت: هدف ما از چاپ و انتشار این 13 عنوان کتاب، تقویت ادبیات موجود در عرصه بینالملل بود تا مردم کشورمان با آخرین دیدگاههای عرصه بینالملل آشنا شوند. همچنین این مرکز از ترجمه آثار جدید انتشار یافته در عرصه جهانی از مترجمان حمایت کرده است.
دهشیری افزود: بیش از 48 کتاب در عرصه جهانی شدن با همکاری نهادهای مختلفی چون کمیته امداد امام خمینی(ره)، مرکز ساماندهی نشر، دانشگاه امام صادق (ع) و مترجمان عرصه بینالملل از سوی مرکز ملی جهانی شدن نهاد ریاست جمهوری به چاپ رسیده است که تنها 13 عنوان آن را برای رونمایی به نمایشگاه کتاب تهران آوردهایم.
«خشونت و افراطیگری در عرصه جهانی، چیستی چرایی و چگونگی» به کوشش محمدرضا دهشیری، «الزامات و چالشهای دیپلماسی عمومی ایران در عرصه جهانی شدن»، «در آمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی(ره) نوشته دکتر مولا نظر، «جهانی شدن، فرهنگ و اخلاق» نوشته رشید پور و شاه علی، «رفتارهای حمایتگرایانه در عرصه جهانی شدن» به همت کمیته امداد امام خمینی(ره)، «آینده حقوق بینالمللی محیط زیست در عرصه جهانی» نوشته سبحان طیبی ، «بنیادهای دینی مقابله با خشونت و افراط گرایی در عرصه جهانی شدن» نوشته دکتر الیاسی و محمودی، «سازمان تجارت جهانی و رویکرد آن به بخش انرژی» نوشته دکتر مهدی صادقی از کتابهای تازه انتشار یافته مرکز ملی جهانی شدن ریاست جمهوری است.
همچنین «اقتصاد سیاسی جهانی» نوشته تئودور اچ کوهن ترجمه عادل پیغامی، »سیاست گذاری نوآوری در عرصه جهانی شدن راهنمایی برای کشورهای در حال توسعه» نوشته بانک جهانی و ترجمههادی زارع، «حقوق بینالملل هستهای» به اهتمام سازمان همکاری توسعه و ترجمه پیمان نمامیان، «مناقشات خاورمیانه در عرصه جهانی شدن» به کوشش دکتر محمد علی بصیری و دکتر محمدرضا دهشیری، «تربیت شهروند جهانی» نوشته کاظم منافی شریف آباد، الهام زمانی، علی مهدوی عنوان کتابهای تازه منتشر شده مرکز ملی جهانی شدن ریاست جمهوری است که در حاشیه نشست تفاهم هستهای و تاثیر آن بر توسعه فرهنگی، رونمایی شد.
بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفتوگو با جهان» برگزار میشود.