در نشست جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی مطرح شد
فرهنگ مهمترین عامل شکلدهندهی اقتصاد هر کشور است
1396/02/15-20:03
نشست معرفی برنامه کالاهای فرهنگی جمعه (15 اردیبهشت) با حضور دکتر ایوب دهقانکار و حمید رحمانی از ادارهی کل مجامع و تشکلها در سالن علمی فرهنگی سرای اهل قلم نمایشگاه بینالمللی کتاب برگزار شد.
به گزارش ستاد امور رسانهای و خبری سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، حمید رحمانی در ابتدای نشست معرفی برنامه کالاهای فرهنگی، به شرح مقدمهای از کالاهای فرهنگی پرداخت.
رحمانی با بیان اینکه مصرف محصولات فرهنگی در دهههای اخیر، رشد فزایندهای در فضای داخلی کشور داشته است، به ذکر چند نمونه از کالاهای فرهنگی نظیر نوشتافزار و کتاب پرداخت و گفت: این کالاهای فرهنگی تاثیر بسزایی بر سبک زندگی مردم داشتهاند.
رحمانی با تاکید بر اینکه کالاهای فرهنگی در بین عموم جامعه از فراگیری بسیار زیادی برخوردارند خاطرنشان کرد: اگر به زمینهی محصولات فرهنگی نپردازیم تبدیل به کالاهای وارداتی میشوند که ممکن است مضامینی مغایر با ارزشهای فرهنگی ما داشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید محصولات فرهنگی داخلی بسیار کم است و بخشی از این کالاها برگرفته از محصولات خارجی است که زیبندهی کشور ما نیست.
این کارشناس امور فرهنگی در ادامه به بیان تعاریفی از کالای فرهنگی پرداخت و توضیح داد: اگرچه به لحاظ عملی فرهنگ و اقتصاد دو مقولهی جدا از هم میتوانند باشند اما بر اساس تعاریفی که اندیشمندان حوزهی جامعهشناسی از کالاهای فرهنگی ارائه میدهند از آنجایی که این کالاها ارزش اقتصادی برای عموم مردم دارند در مقیاس بالا با محتوای فرهنگی تولید میشوند.
وی با برشمردن شاخصهای کالاهای فرهنگی نظیر فناوری، تقسیم کار، افزایش تولید و مصرف و بازار تصریح کرد: شاخصهای کالاهای فرهنگی جزو صنایع قرار میگیرند و از اجزای اقتصاد فرهنگی به شمار میروند.
رحمانی افزود: در کشور ما به لحاظ اهمیتی که مصرف کالاهای فرهنگی دارد دولت بر آن شده که توجه ویژهای نسبت به این محصولات داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: از سه سال پیش معاونت امور فرهنگی، جشنوارهای را با موضوع کالاهای فرهنگی ایرانی –اسلامی در دستور کار خود قرار داد که در دو دورهی اول به تولید اسباببازی و نوشتافزار پرداخته شد.
وی در توضیح نتایج این جشنواره گفت: در دورهی اول تعدادی از طراحان و تولیدکنندگان این محصولات شناخته و داوری شدند که جایزهی کالای فرهنگی به برگزیدگان این دوره اعطا شد. اما با هماندیشیای که با دستاندرکاران و هماندیشان این حیطه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ابعاد متنوعتری به این جایزه ببخشیم.
رحمانی با اشاره به بخش پژوهش جشنواره اذعان داشت: در این بخش بحثهای آموزشی مبانی اصول اقتصادی و برنامهریزیهای بازاریابی را مطرح کردیم که چکیدهی مطالب آن بعد از نمایشگاه بر روی وبسایت جشنوارهی کالاهای فرهنگی در اختیار طراحان و تولیدگنندگان قرار میگیرد.
فرهنگ وقتی به طور ملموس وارد زندگی مردم شود
حمید رحمانی با اشاره به اینکه تغییرات در ذائقهی مردم، مدیریت فرهنگی را برآن داشته تا رویکرد نهاد محور خود را در گذشته به رویکردی کالامحور تغییر دهد.
رحمانی با تاکید بر این نکته که فرهنگ وقتی به طور ملموس وارد زندگی مردم شود، ماندگار میشود گفت: هدف ما تولید کالاهای فرهنگی به میزان انبوه است.
وی در ادامه چنین گفت: بخش خصوصی و عمومی در سالهای گذشته حضور فعالی در این عرصه نداشته که دلیل عمدهی آن نداشتن سرمایهی مناسب و دخالت حداکثری دولت است.
رحمانی به همکاری انتشارات کتاب کودک و نوجوان به عنوان متولی تولید یک سوم کالاهای فرهنگی اشاره کرد و از برگزاری نشستها و برنامههایی با همکاری ناشران این حوزه خبر داد.
کارشناس امور فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بین طراحان و تولیدکنندگان هم ایده و هم محتوای فرهنگی وجود دارد و توان تولید در ایران بالا رفته به قدری که امکان رقابت ایجاد شده و حتی برخی از محصولات تا به حد صادرات رسیدهاند.
مهمترین عامل شکلدهندهی اقتصاد، فرهنگ هر کشور است
در ادامهی نشست ایوب دهقان معاون ادارهی کل مجامع و تشکلها به ارائهی تاریخچهی مختصری از مباحث فرهنگی و نحوهی ادغام این مسائل با حوزهی اقتصاد در ایران و جهان پرداخت.
وی در خصوص چگونگی ترکیب دو حیطهی فرهنگ و اقتصاد گفت: ابتدا تصور بر این بود که مسائل اقتصادی و فرهنگی دو مقولهی کاملا جدا از یکدیگرند اما با گذر زمان به این نتیجه رسیدند که مهمترین عامل شکلدهندهی اقتصاد فرهنگ هر کشور است.
ایوب دهقانکار در پایان از مذاکره با صندوق کارآفرینان و بنیاد نخبگان خبر داد و در تشریح شمای کلی از فعالیتهای صورت گرفته در حیطهی کالاهای فرهنگی اذعان داشت: امیدواریم نشستهایی که با سازمانهای دولتی و غیردولتی داشتیم منجر به امضای طرفین شود تا امکان حمایت همه جانبه از محصولات فرهنگی را داشته باشیم.
سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعهی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار میشود. مجموعهی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.