در آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی عنوان شد

غلبه مهر بر عشق در شاهنامه فردوسی

1397/02/22-14:30

شاهنامه‌پژوه در سیزدهمین بزرگداشت «حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی»که در سالن فرهیختگان اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران، گفت:‌ کلمه‌ی عشق در کل شاهنامه، پنج بار آمده است که همگی در مورد خانواده‌ی رستم مطرح شده و در بقیه‌ی مواقع از کلمه‌ی مهر استفاده شده است.

به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرحسین ماحوزی با اشاره به اینکه مرکزِ شاهنامه، مهر است، گفت: هرچه در شاهنامه درگیرش می‌‌شویم بهتر است. روابط موجود در آن و حتی در اوج جنگ‌‌ها با مهر عجیبی روبرو می‌‌شویم که مرکز اندیشه ایرانی را نشان می‌‌دهد.
وی افزود: کلمه‌ی عشق در کل شاهنامه، پنج بار آمده است که همگی در مورد خانواده‌ی رستم مطرح شده و در بقیه‌ی مواقع از کلمه‌ی مهر استفاده شده است. عشق انسان را فرزانه می‌‌کند، هرچند در ظاهر چنین به نظر می‌‌رسد که فرد از عقل دور شده است. 
یاسر موحدفر؛ دبیرکل بنیاد فردوسی نیز در این مراسم از عقد قراردادی برای تولید و پخش  شاهنامه در 52 قسمت تلویزیونی به زبان روسی از شبکه ایران تودِی Iran today خبر داد.
مردم، هفته‌ای یک بار نقالی گوش کنند
عطاالله کوپال؛ موسس و مدیر کارگاه نوآوران ادبیات نیز با بیان اینکه فردوسی به دلیل اینکه همیشه به عدالت می‌‌اندیشد حکیم است، افزود: در هر شهری باید مراکزی از سوی بنیاد فردوسی تشکیل بشود تا مردم بتوانند هفته‌ای یک بار نقالی گوش کنند چراکه مردم نیازمند شادی، سرگرمی و شاهنامه‌اند.
وی گفت: ترسیم پادشاه عادل و دادگر معمولا طوری است که انگار پادشاه، رئیس کمیته‌ی امداد است و باید سکه به مردم عطا و نیازهای مادی مردم را رفع کند در حالی که در شاهنامه، پادشاه عادل و دادرس است و به مردمش شادی می‌‌دهد چون مردم نیازمند شادمانی هستند و در جایی که عدالت است سخاوت طبیعت و هستی برانگیخته می‌‌شود.
در پایان این مراسم، فاطمه غلامی ایراندخت و شاگردانش برای حاضران نقالی کردند.
سیزدهمین بزرگداشت «حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی» به همراه نقالی کودکان و نوجوانان با حضور مهدی ماحوزی، فردوسی‌شناس و پیشکسوت عرصه‌ی زبان و ادب فارسی، عطالله کوپال، استاد زبان و ادب فارسی و هنرهای نمایشی و امیرحسین ماحوزی شاهنامه‌پژوه در سالن فرهیختگان اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: