کتاب باید آیینه تمام نمای جامعه باشد

1398/02/05-17:31

احمد پوری با حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: ویژگی کتاب خوب این است که باید به مردم نزدیک باشد و آیینه‌ی جامعه‌ای باشد که مردم در آن زندگی می‌‌‌‌کنند.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نویسنده و مترجم درباره‌ی شعار نمایشگاه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عنوان «خواندن توانستن است»، گفت: در اینکه این جمله شعار خوب و عمیقی است شکی نیست. ولی نمی‌توانم با جدیت بگویم که انتخاب و تکرار یک شعار بتواند به یک کار عملی و راهبردی در کتابخوان کردن جامعه کمک کند.
نویسنده‌ی کتاب «دو قدم این ور خط» در پاسخ به اینکه چگونه می‌‌‌‌توان جامعه را به سمت کتابخوانی سوق داد، گفت: باید کتاب خوب به مخاطب عرضه شود.
پوری تاکید کرد: کتاب خوب نیاز به معرفی و تبلیغ ندارد چراکه از راه گفتن و معرفی دهن به دهن جای خود را در میان کتابخوان‌‌ها باز می‌‌‌‌کند.
وی افزود: ویژگی کتاب خوب این است که باید به مردم نزدیک باشد و آیینه‌ی جامعه‌ای باشد که مردم در آن زندگی می‌‌‌‌کنند.
این نویسنده، علت گرایش جوانان به ادبیات داستانی را در ماهیت سرگرم‌کننده‌ی داستان عنوان کرد و گفت: اینکه داستان وسیله‌ی سرگرمی است، امر خوبی است؛ هرچند بسیاری از نویسندگان معتقدند که ادبیات باید عبوس باشد ولی در واقعیت داستان چیزی است که به آن پناه می‌‌‌‌بریم و با آن زندگی دیگران و تجربه و همذات‌پنداری می‌‌‌‌کنیم.
نویسنده‌ی کتاب «فقط ده ساعت» علت انزوا و مهجور ماندن داستان‌‌های قدیمی و کهن ایران زمین را در نداشتن ویژگی داستان مدرن دانست و افزود: داستان‌‌ها و حکایت‌‌های قدیمی نیاز به بروزرسانی دارند و این تنها درباره‌ی ادبیات قدیمی ما صدق نمی‌کند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: برگزاری نمایشگاه‌‌های کتاب و برنامه‌‌هایی با محوریت کتاب، عشق انسان‌ها را نسبت به کتاب بیشتر کند.
احمد پوری بعد از ظهر پنجشنبه (5 اردیبهشت) با حضور در غرفه‌ی نشر چشمه به گفتگو با خوانندگان آثار خود پرداخت.
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
 
 

به ما بپیوندید: