کتاب باید جای گلوله را بگیرد/ ضرورت تشکیل اتحادیه ناشران افغانستان

1398/02/11-19:20

مسئول انتشارات صبح امید گفت: کتاب باید با جان مردم عجین شود چراکه با این اتفاق، قطعا اقتصاد و فرهنگ مردم نیز رشد خواهد کرد و کتاب جای گلوله در جنگ را می‌گیرد.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «بررسی وضعیت چاپ و نشر در افغانستان پسا 2001»، روز چهارشنبه (11 اردیبهشت ماه) با حضور شفیق شرق، رئیس اسبق رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران؛ شیراحمد سعیدی، رئیس اسبق اتحادیه‌ی ناشران افغانستان و مدیر انتشارات سعید؛ و سید موسی حسینی، مسئول انتشارات صبح امید در سالن دهخدای نمایشگاه کتاب برگزار شد.
در ابتدای این نشست، شیراحمد سعیدی، رئیس اسبق اتحادیه ناشران افغانستان و مدیر انتشارات سعید گفت: افغانستان پسا 2001، افغانستانی با نویسندگان پویا، جامعه‌ی مدنی فعال و شاعران خوش‌نوا است و پس از سال 2001 حوزه‌ی نشر فلج افغانستان متحول شد و تعداد نویسندگان و ناشران افزایش یافت.
سعیدی ادامه داد: ما در سال 1381 تنها یک ناشر در افغانستان داشتیم که آن هم دولتی بود و بقیه‌ی ناشران ما به‌طور پراکنده در سایر نقاط جهان فعال بودند اما پس از سال 2001 و شکل‎‌گیری افغانستان نوین، ناشران جدید پا به عرصه‌ی نشر افغانستان گذاشتند.
وی افزود: ما در حال حاضر، 50 ناشر فعال در کابل، 15 ناشر در قندهار، 15 ناشر در هرات و تعدادی ناشر به طور پراکنده در شهرهای دیگر داریم.
سعیدی تاکید کرد: آمارهای دو سال گذشته نشان می‌دهد که ما سالانه حدود 5 هزار عنوان کتاب در افغانستان تولید کردیم که بیشتر این آثار ترجمه‌ی کتب به زبان پشتو و فارسی دری بوده‌است. امیدوارم که در سال‌های آتی ارتباط خوبی میان ناشران ایرانی و افغانستانی شکل بگیرد چراکه این ارتباط به بهبود وضعیت فرهنگی و اقتصادی هر دو کشور بخصوص افغانستان بسیار کمک می‌کند.
رئیس اسبق اتحادیه‌ی ناشران افغانستان با تاکید بر اهمیت ارتباط میان ناشران هر دو کشور تصریح کرد: ناشران به عنوان سفیر فرهنگی کشورها می‌توانند در فرهنگ‌سازی و تقویت بازار نشر کمک کنند.
باید کتاب‌ها را به خانه و مدارس دانش‌آموزان افغان ببریم
سپس، سید موسی حسینی، مسئول انتشارات صبح امید گفت: وضعیت چاپ و نشر افغانستان تا قبل از سال 2001 وضعیت خاک خورده‌ای بود و با فقر فرهنگی و اقتصادی جامعه‌ی افغانستان، انتظار بسیاری برای رشد صنعت نشر وجود نداشت.
وی سه عامل مهم رشد صنعت نشر افغانستان را فضای جامعه، سیاست‌گذاران جامعه و افراد متخصص حوزه‌ی نشر دانست که پیشرفت این حوزه‌ها به ارتقای وضعیت نشر افغانستان کمک بسیاری کرد.
حسینی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در جامعه‌ی افغانستان وجود دارد؛ ما باید کتاب‌ها را به خانه و مدارس دانش‌آموزان افغان ببریم و آن‌ها را با این فرهنگ آشنا کنیم. همچنین افغانستان اتحادیه‌ی ناشران ندارد و باید بزودی در این زمینه توسط دولت اقدام کنیم تا از حقوق ناشران حمایت شود.
مسئول انتشارات صبح امید در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: پس از افزایش خرید کتاب توسط مردم افغانستان، چاپخانه‌ها رشد خوبی کردند. کتاب باید با جان مردم عجین شود چراکه با این اتفاق، قطعا اقتصاد و فرهنگ مردم نیز رشد خواهد کرد و کتاب جای گلوله در جنگ را خواهد گرفت.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 

به ما بپیوندید: