اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، اصلی‌ترین منبع دوران جنگ

1398/02/12-14:10

معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: اصلی‌ترین سند برای هرکسی که می‌خواهد درباره‌ی جنگ، دوران دفاع مقدس و اتفاقات بعد از آن فیلمی بسازد و تحقیقی بکند؛ اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «رونمایی از تازه‌های نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس»، روز چهارشنبه (11 اردیبهشت ماه) با حضور علی فدوی؛ معاون هماهنگ‌کننده‌ی سپاه، محمد نائینی؛ رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و پژوهشگران دفاع مقدس در سالن مرتضی آوینی برگزار شد.
محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ابتدای این نشست با اشاره به رونمایی از 24 جلد تازه‌های کتاب نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: ما در سال گذشته کتاب‌هایی چون دوجلد تاریخ شفاهی حسین اعلامی، جلد اول کتاب مرتضی قربانی، تاریخ شفاهی حاج‌آقا بشردوست، کتاب شهید احمد غلامی و سردار رودکی را در مرکز اسناد و تحقیقات اسلامی به چاپ رساندیم.
ذخیره‌ی اطلاعاتی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید در دسترس همگان قرار بگیرد
سپس؛ علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه با بیان اینکه پرداختن به موضوعات دفاع مقدس، شور و حال کار را بالا می‌برد، گفت: خداوند به بندگانی چون پیامبران و امامان که می‌توانند روند خدایی کردن داشته باشند؛ توانایی انجام کارهای نشدنی را می‌دهد. چهل‌سال است که انقلاب اسلامی به برکت ماهیت خود که اسلام و امام و رهبر انقلاب اسلامی است کارهای نشدنی بی‌شماری انجام داده‌است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب تمام کارهایی که مردم در دوران انقلاب مشاهده کردند را جزو کارهای شدنی نمی‌دانستند ولی این کارها شدنی شد و از شمارش هم خارج است و براساس آیات و روایات و نشانه‌هایی که در طول چهل‌سال انقلاب انجام شده کارهای انجام شده به هیچ وجه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نبوده و نیست.
فدوی تاکید کرد: اگر انقلاب اسلامی در چهل سالگی از لحاظ اعتقادات، باورها و رفتار به تکیه‌گاه دست پیدا کرده‌است به این دلیل بوده که بقیه‌ی راه را محکم و با اقتدار طی کنیم و با نتایج عالی به پایان برسانیم.
معاون هماهنگ‌کننده‌ی سپاه خاطرنشان کرد: ذخیره‌ی اطلاعاتی و فرهنگی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید تقویت شود و در دسترس همگان قرار بگیرد. هرکس می‌خواهد درباره‌ی جنگ، دوران دفاع مقدس و اتفاقات بعد از آن فیلمی بسازد و تحقیقی بکند؛ اصلی‌ترین سندی که می‌تواند به آن مراجعه کنند؛ سندی است که در مرکز وجود دارد و مسئولان این مرکز نیز باید به توسعه و گسترش این اسناد برای تهیه و تولید آثار ادبی بپردازند.
وی ادامه داد: همچنین باید از شهدایی که برای حفظ و جمع‌آوری اسناد تاریخی که امروزه به آن‌ها استناد می‌کنیم، یاد کنیم. اسنادی مطمئنن که باید تبدیل به فرمت‌های ماندگاری بشوند .اولین کاری که باید صورت بگیرد؛ جمع شدن تمام ظرفیت‌ها برای گسترش این مرکز و توسعه‌ی روند کاری‌است به گونه‌ای که در اختیار همگان قرار بگیرد.
فدوی در پایان گفت: اگر اسناد ما، قوی و با بیان دقیق رویدادتاریخی باشد؛ از این اثر به عنوان یک اثر مهم و موثر یاد می‌شود که همه‌ی اهالی فرهیخته و دوستدار این حوزه به عنوان یک مرجع معتبر به آن مراجعه می‌کنند.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم از 24 جلد تازه‌های نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد و از عوامل کتاب «روزشمار 28» تجلیل به عمل آمد.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 

به ما بپیوندید: