نمایشگاه کتاب باید ورودی داشته باشد

1398/02/12-16:32

یک نویسنده و روزنامه‌نگار در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران گفت: برای چنین نمایشگاه‌هایی باید ورودی گرفته شود زیرا وقتی کسی ورودی می‌دهد و وارد نمایشگاهی می‌شود، قطعا بهتر بازدید می‌کند.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محسن آزرم، نویسنده و روزنامه‌نگار درباره‌ی استقبال از نمایشگاه کتاب تهران گفت: استقبال از نمایشگاه همیشه خوب است و آدم‌های بسیاری برای خرید کتاب می‌آیند ولی بحث این است که آیا این کتاب‌ها واقعا خوانده می‌شود یا نه؟ ولی فارغ از این موضوع، تنها کتاب‌های خاصی هستند که به فروش می‌روند و بقیه‌ی کتاب‌ها در حاشیه و سایه‌ی این کتاب‌ها به فروش می‌رسند.
وی ادامه داد: هیچ فرمول مشخصی برای اینکه چه کتابی به فروش می‌رود یا نمی‌رود، وجود ندارد. گاهی یکسری کتاب‌ها به فروش می‌رود که به هیچ‌وجه انتظار آن را داشتیم.
این روزنامه‌نگار همچنین درباره‌ی راهکار بهبود وضعیت کتابخوانی در میان مردم بیان کرد: همین حضور مردم در نمایشگاه و خرید کتاب، یک راهکار برای بهبود این وضعیت است ولی اینکه مردم چه کتاب‌هایی را بخوانند وظیفه‌ی ما نیست. از نظر من راه‌حل، روش انتقال دهان به دهان کتاب‌ها و توصیه به خواندن کتاب‌های خوب است. به نظر می‌رسد مردم وقتی کتابی را می‌خوانند و از آن خوششان می‌آید به همدیگر پیشنهاد می‌کنند.
وی افزود: به نظر می‌رسد دوران مجلات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به سر آمده‌ است و کسی حاضر به خواندن نقدهای ادبی آثار در روزنامه‌ها و ترغیب به خواندن کتاب نیست.
این نویسنده‌ی ادبی خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم که آیا تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در دنیا فروشگاه کتاب است یا خیر؛ ولی از نظر من به عنوان یک مخاطب بهتر است برای چنین نمایشگاه‌هایی ورودی بگیرند چراکه؛ وقتی کسی ورودی می‌دهد و وارد نمایشگاهی می‌شود، قطعا بهتر بازدید می‌کند و کار فرهنگی خواهد کرد و من حاضر هستم که هر روز ورودی بدهم و وارد نمایشگاه شوم.
آزرم در پایان گفت: مردم برای یکسری از کتاب‌ها فارغ از خواندن یا نخواندن حاضر هستند که پول بدهند تا آن کتاب را داشته‌ باشند و شاید هیچوقت هم آن را ورق نزنند.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 

به ما بپیوندید: