نشست هم اندیشی هنرمندان درباره‌ی نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای فرهنگ و هنر برگزار شد

1398/02/14-15:42

نشست هم‌اندیشی هنرمندان درباره‌ی نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای فرهنگ و هنر با حضور چندی از بزرگان این عرصه در غرفه‌ی کتاب، فرهنگ و هنر برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نشست توسط موسسه‌ی فرهنگی هنری آذر آران جاوید و در دو بخش یک ساعته برپا شد.
در بخش اول مریم مرادپور نویسنده، مخترع و منجم، رضا مقدمی گوینده و نویسنده‌ی رادیو، ملیکا پارسا بازیگر نوجوان سینما، تئاتر و تلویزیون حضور داشتند.
مریم مرادپور مخترع سه اثر برجسته‌ی علمی و نویسنده‌ی کتاب «عجایب فرازمینی‌ها» گفت: محتوای کتاب و دقت در نگارش آن، نقش مهمی را در شکل‌گیری و افزایش فرهنگ مطالعه ایفا می‌کند. کتاب باعث رشد شخصیت انسان می‌شود و فکر و جسم او با کتاب و مطالعه عجین می‌شود.
وی افزود: مطالعه می‌تواند مسیر تازه‌ای را برای رشد و تعالی انسان و انتخاب معیارهای فرهنگی و شخصیتی صحیح برگزیند.
مرادپور با اشاره به دو کتاب در دست ویرایش خود بیان کرد: مطالعه و در راستای آن، پژوهش گامی بزرگ در جهت تالیف کتاب‌های کارآمد فرهنگی و هنری است.
رضا مقدمی گوینده‌ی رادیو، کتاب را بهترین همراه انسان‌ها نامید و گفت: کتاب بالاترین و برترین منبع اطلاعاتی دنیاست که داشته‌های خود را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.
وی با تاکید بر تاثیر مطالعه در جهت ارتقای کیفیت فعالیت خود، اضافه کرد: کتاب خوب و کتابخوانی صحیح، بر تجربیات هنرمندان و حتی فراتر از آن، همه‌ی انسان‌ها می‌افزاید. هرچه کتاب‌های تالیف شده در زمینه‌های مختلف، محتوای مناسب‌تر و کامل‌تری را در اختیار مخاطبان قرار دهند، افراد نیز بیشتر به مطالعه‌ی کتاب ترغیب می‌شوند.
 
همچنین ملیکا پارسا بازیگر نوجوان سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه تجربه در ارتقای کمی و کیفی هنر حرف اول را می‌زند، گفت: اگر مطالعه با کسب تجربه همراه باشد، نه تنها می‌تواند منجر به افزایش اطلاعات در زمینه‌ی فعالیت باشد بلکه دنیای تازه‌ای را پیش روی فرد نمایان می‌کند. مطالعه و کسب تجربه، مکمل یکدیگرند و هیچ یک بدون دیگری معنا نمی‌یابد.
او کتاب را مخزن اسرار کشف نشده معرفی کرد و افزود: مطالعه‌، راهکار مشکلات و موانع فرهنگی را بیان می‌کند، کتاب خوب شیوه‌های خلاقانه و جدیدی را در ذهن خواننده تصویر می‌کند و به او در مسیر پیشرفت و تعالی انسانی، شخصیتی و کاری یاری می‌رساند.
گفتنی است؛ امیرحسین شاهی (فیلمساز) و علیرضا اکبری جاوید (نگارگر و تذهیب کار) میهمانان ویژه‌ی بخش دوم نشست هم‌اندیشی هنرمندان درباره‌ی نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای فرهنگ و هنر بودند.
امیرحسین شاهی، فیلمساز و نویسنده با اشاره به اینکه خواندن کتاب یک عمل تئوریست، گفت: کتابخوانی در هر زمینه‌ای سطح فهم، درک و شعور ما را نسبت به همان موضوع افزایش می دهد. با افزایش میزان مطالعه و اطلاعات، زمانی فرا می‌رسد که درک و فهم ما از آن موضوع به درجه‌ی کمال خود و نهایتا به مرحله‌ی عملکرد و کارشناسی درباره‌ی همان حوزه و فعالیت می‌رسد.
وی افزود: مطالعه‌ی کافی تاثیر مستقیمی در ضمیر ناخودآگاه افراد نیز دارد. مطالعه به همان اندازه که به کسب تجارب نخبگان و پیشکسوتان منجر شده است، به تجربیات ما نیز می‌افزاید و باعث می‌شود پیشرفت سریع‌تری داشته باشیم و نسبت به افرادی که از کتاب و کتابخوانی دور هستند، برتری پیدا کنیم.
شاهی همچنین خواندن کتاب‌ها و مجلات مختلف را دلیل دیگری در راستای شکل‌گیری ارزش‌های گوناگون فکری و شخصیتی بیان کرد و اظهار داشت: مطالعه، آستانه‌ی حساسیت انسان را رشد می‌دهد و احترام به دیگران را به او می‌آموزد. در نتیجه رضایتی که انسان از مطالعه به دست می‌آورد او را متکی به خود بار خواهد آورد.
وی ادامه داد: سؤالاتی که بر اثر مطالعه برای انسان مطرح می‌شود و مقایسه‌هایی که او بین مسائل مختلف می‌کند، در مجموع قدرت تخیل فرد را افزایش می‌دهد. با بهره‌گیری از تخیل که ضرورت اساسی خلاقیت است، دنیایی بزرگ و پهناور در مقابل چشمان انسان گشوده می‌‌شود و قدرت می‌یابد تا آزادانه خیال‌پردازی کند. در این حالت انسان هرگز خود را محدود و محبوس در حصار واقعیت‌ها و امور مشهود نمی‌بیند، بلکه دنیایی فراحسی را می‌شناسد.
در ادامه، علیرضا اکبری جاوید هنرمند جوان تذهیب، نگارگری و مینیاتور که بیش از ۱۵ سال سابقه‌ی فعالیت در عرصه‌ی هنر را دارد و اکنون مدیریت گالری آثار هنرهای تجسمی "جاوید" است، گفت: مطالعه باعث تغییر بینش می‌شود و در خلق آثار هنری تاثیر بسزایی دارد. هرچند این روزها فضای مجازی اثر منفی بر این مسئله دارد.
وی با اشاره به تاثیر مطالعه در تغییر رشته‌ی تحصیلی خود از مهندسی متالوژی به پژوهش در هنر، افزود: چیزی که باعث می‌شود انسان‌ها مسیر رشد خود را انتخاب نمایند، کتاب و کتابخوانی است. مطالعه، قدرت ادراک افراد را از کاربرد هنر در زندگی‌شان بالا می‌برد و در نتیجه سطح کیفی فرهنگ و هنر با افزایش ادراک، به بهترین درجه‌ی عرضه و تقاضا می‌رسد.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: