باهمکاری موسسه نمایشگاه ها و معاونت قران وعترت

آغاز نخستین هفته قرآنی ایران در حیدرآباد هند

1398/04/02-09:15

با مشارکت و همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین هفته قرآنی ایران در حیدرآباد هند از روز گذشته (اول تیر) آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران؛ نخستین هفته قرآنی ایران در خارج از کشور باهدف وحدت جهان اسلام، انتقال تجربیات موفق ایران درزمینه‌های مختلف قرآن و افزایش برادری بین مسلمانان جهان از امروز در حیدرآباد هند برگزار می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری این رویداد گفت: نخستین هفته قرآنی ایران در حیدرآباد با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارمی شود. محور فعالیت‌ها و همکاری‌های این موسسه با این معاونت در نخستین هفته قرآنی، نمایش ۲۰ نسخه از نفیس‌ترین مصحف‌های چاپ‌شده در ایران (این نسخه‌ها عمدتاً آثار خطی در موزه‌ها بودند که در سنوات اخیر تصحیح و به زیور طبع آراسته‌شده‌اند)، نمایش ۷۳ اثر از کتابت آیات قرآن کریم از ۵۳ خوشنویس برجسته ایرانی که توسط ۶۰ هنرمند نگارگری و تذهیب شده، نمایش ۲۰ تابلو از «نقش هنرمندان ایرانی و زبان فارسی در گسترش مساجد جهان»(در این پژوهش عرضه‌شده نمونه آثار ایرانیان در معماری مساجد کشورهای همچون: ازبکستان، ترکیه، تانزانیا، آذربایجان، هندوستان، گرجستان، چین و... تهیه و به نمایش درآمده است)، عرضه نمودارهایی از وضعیت چاپ و نشر آثار قرآنی و دینی در جمهوری اسلامی ایران از ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۸ و معرفی ۱۱۰ ترجمه قرآن کریم به زبان فارسی طی ۱۳۰ سال گذشته است.
فقهی زاده درادامه برگزاری ۳۶ دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم با حضور نمایندگان حدود ۷۰ کشور در هر دوره را یکی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: تاکنون ۲۶ دوره نمایشگاه بین‌المللی قران کریم با حضور ۲۰ کشور در تهران برگزارشده است. در ایران تاکنون 4 هزار موسسه قرآنی مردمی در مراکز شهرها و شهرستان‌ها و بیش از 8 هزار خانه قرآنی در روستاها راه‌اندازی شده است.


فقهی زاده تشکیل بیش از ۱۰۰ هزار جلسه و حلقه‌های خانگی قرانی را از دیگر دستاوردهای قرآنی ایران بیان کرد و گفت: چاپ ۳۸ هزار عنوان کتاب در موضوعات قرآنی، چاپ ۲۰ میلیون نسخه مصحف شریف و صدور مجوز چاپ ۱۰۸ ترجمه قرآن به زبان فارسی از عملکرد ۴۰ ساله نظام اسلامی در ۴۰ سال اخیر بوده است.
وی، ترجمه و چاپ قرآن به ۲۰ زبان خارجی، راه‌اندازی ۵۰۰ سایت و پایگاه اینترنتی قرآنی و تولید ۴۰۰ عنوان نرم‌افزار قرآنی را از اقدامات قرآنی در ایران بیان کرد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تربیت ده‌ها هزار حافظ کل قران و بیش از یک‌میلیون نفر حافظ اجزاء قران کریم، برپایی طرح تلاوت نور در بیش از ۳۰ هزار مسجد کشور تولید ده‌ها فیلم و سریال انیمیشن قرآنی، تربیت بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموخته رشته‌های علوم و معارف قرآن و حدیث، وجود بیش از ۲۵۰ برگزیده مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورهای مختلف اسلامی، وجود بیش از ۳۰ دانشگاه و دانشکده فعال در دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم قرآن و حدیث (کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی) و ده‌ها دانشکده فعال در دوره کارشناسی... و تألیف بیش از پنج هزار پایان‌نامه و رساله دانشگاهی در حوزه‌های گوناگون علوم و معارف قرآن کریم را از دیگر تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

به ما بپیوندید: