درنشست شورای فلسفه هند با محسن جوادی مطرح شد

گسترش گفت‌وگوهای میان فرهنگی ایران و هند

1398/10/17-14:16

در حاشیه حضور ایران در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو، نشست شورای فلسفه هند با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست بر گسترش گفت‌وگوهای میان فرهنگی ایران و هند تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، این نشست صبح امروز (17 دی‌ماه) در محل شورای تحقیقات فلسفه هند (محل آکادمی هند) برگزار شد. نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب و رجبعلی سالاریان، مسئول غرفه ایران در نمایشگاه کتاب دهلی‌نو،  محمد علی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در هند، رئیس شورای تحقیقات فلسفه هند و جمعی از پژوهشگران هندی در این حوزه نیز در این جلسه حضور داشتند.
محسن جوادی در این نشست توضیحاتی در خصوص تفاوت‌های اخلاقی که در جوامع غربی و شرقی وجود دارد را برای حاضران ایراد داشت و گفت: در کتاب‌های دینی ما همواره بر این اصل توصیه شده است که باید خواسته‌ها و امیال درونی انسان که جنبه حیوانی دارند کنترل و به سمت اهداف متعالی سوق داده شود. اما در نقطه مقابل و در جوامع غربی شاهد این هستیم که همواره بر برآورده شدن امیال و لذت‌های دنیوی تأکید می‌شود.
در ادامه این نشست به تفاوت‌هایی که بین دین اسلام و نگاهی که در متون هندی است اشاره و گفت‌وگوهایی در این خصوص صورت گرفت و تأکید شد تا به‌رغم نکات اشتراکات و تفاوت‌هایی که وجود دارد، این کثرت و تنوع دیدگاه‌ها نباید نادیده گرفته شوند.
در ادامه این نشست بر گسترش و گفت‌وگوهای میان فرهنگی بین ایران و هند تأکید شد و مقرر گردید یکی از دانشگاه‌های ایران متولی و پی‌گیر برگزاری این گفت‌وگوها باشد.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این نشست گفت: به دلیل ریشه‌های فرهنگی که بین ایران و هند وجود دارد آینده تعامل فرهنگی این دو کشور باید تقویت و بهتر از گذشته شود. باید بتوانیم باهم گفت‌وگو کنیم تا این گفت‌وگوها زمینه‌ای برای رشد و تکامل منطقی دو کشور شود.

 

به ما بپیوندید: