در دیدار جوادی با وزیر فرهنگ و توریسم هند مطرح شد

گردشگری فرهنگی بین ایران و هند باید رواج یابد

1398/10/18-16:01

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه حضور در بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو ظهر امروز (18 دی ماه) با «سینها‌ پاتل» وزیر فرهنگ و توریسم هند دیدار کرد. در این دیدار رواج گردشگری فرهنگی بین ایران و هند مورد بحث و گفت و گوی طرفین قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، محسن جوادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: روابط ایران و هند عمدتاً با فرهنگ و کتاب شروع شده است و خوشحالیم که در دوره جدید شکل‌گیری این روابط بتوانیم شکوه و عظمت گذشته روابط دو کشور را احیاء کنیم.
جوادی در ادامه گفت: در کنار روابط اقتصادی که آمار خوشحال کننده‌ای وجود دارد؛ تلاش می‌کنیم به روابط فرهنگی بین دو کشور نیز عمق و وسعت بدهیم.
روابط بین ایران و هند مبتنی بر محبت و دوستی است و این از گذشته وجود داشته است. زمانی شاعران و نویسندگان بسیاری بین ایران و هندوستان رفت و آمد داشتند که خود حکایت از این موضوع دارد.
وی در ادامه گفت: اکثر مردمان دو کشور تاریخ خود را خوب می‌شناسد ولی متاسفانه جوانان اطلاعات کافی از آن ندارند. باید تلاش کنیم تا جوانان دو کشور از این تاریخ و گذشته خود اطلاعات لازم را کسب کنند.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: مبادله دانشجو، استاد و نویسندگان دو کشور می‌تواند کمک مهمی در توسعه گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور باشد و این آمادگی در ما وجود دارد تا نوشته‌های نسل نو و جدید هند را در ایران منتشر کنیم و هم چنین این آمادگی در ما وجود دارد که آثار برجسته ایرانی را برای ترجمه به زبان سانسکریت معرفی کنیم.
جوادی در پایان سخنان خود گفت: یکی از راه‌های گسترش روابط بین دو کشور توریسم فرهنگی است. باید مکان و سایت‌های فرهنگی دو کشور را شناسایی کنیم تا گردشگری فرهنگی بین ایران و هند رواج یابد. امیدواریم بتوانیم از طریق همکاری در حوزه‌های هنر، سینما، تئاتر که ظرفیت‌های خوبی در هر دو کشور وجود دارد کمک قابل توجهی به اقتصاد فرهنگ نمائیم.
«سینها پاتل» وزیر فرهنگ و توریسم هند نیز در این نشست گفت: امسال هفتادمین سالگرد روابط ایران و هند است. امیدوارم روابط فرهنگی بین دو کشور به خاطر وجود شباهت‌های زبانی عمیق‌تر شود.
وزیر فرهنگ و توریسم هند در ادامه گفت: کشور هند همواره به ایران به عنوان یک شریک خوب و یک همسایه دوست نگاه می‌کند که این باعث می‌شود روابط ما گسترده‌تر و عمیق‌تر شود.
وی در پایان سخنان خود گفت: فرصت‌های زیادی بین ایران و هند در خصوص توریسم و گردشگری وجود دارد که باید به آن توجه شود.
در پایان این نشست علی چگینی (سفیر ایران در هند) نیز طی سخنانی گفت: مردم ایران زمانی که از هند صحبت می‌کنند تاریخ، تمدن، روابط و دوستی‌های بین دو کشور در ذهن آن‌ها تداعی می‌شود و به آن نگاه می‌کنند.
چگینی در ادامه گفت: ما در هند غریب نیستیم و خوشبختانه اکنون شکل خاصی برای ارتباط و برقراری صنعت توریسم بین دو کشور وجود دارد.
امیدوارم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد باعث افزایش رونق صنعت توریسم و گردشگری در دو کشور شود.
محسن جوادی امروز در ادامه برنامه‌های حضور خود در بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب دهلی‌نو در دومین جایزه منطقه‌ای کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در دهلی‌نو برگزار می‌شود، حضور و سخنرانی خواهد داشت.

به ما بپیوندید: