محمدرضا شرفی ‌خبوشان

برای ایجاد ضرورت مطالعه به «هفته کتاب» نیاز داریم

1399/08/28-12:22

محمدرضا شرفی ‌خبوشان بیان کرد: باید منابعی که در دست داریم در طول سال به ویژه هفته کتاب صرف ساختن فرهنگی کنیم که مردم به سمت کتاب بروند و نیاز و ضرورت مطالعه آن را در خود احساس کنند.

محمدرضا شرفی ‌خبوشان نویسنده، شاعر و مدرس ادبیات فارسی در گفت‌ وگو با ستاد خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: هرچه ما برنامه ‌های مرتبط با کتاب را به اشکال مختلف انجام دهیم به نفع کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی است؛ حال می‌تواند هفته کتاب، روز کتاب‌خوانی، روز نویسنده یا روز ناشر یا حتی برگزاری جوایز، نشست‌ها و نقدهای ادبی باشد.

وی در ادامه گفت: هفته کتاب نیز از این قبیل است و به نظر من تاثیرگذاری خود را دارد؛ منتها این که کیفیت این تاثیرگذاری چه اندازه باشد بسته به این است که یک برنامه یا یک کاری که در حوزه کتاب انجام می‌شود با بخش‌های دیگر هماهنگ باشد به این معنا که برای همه بخش‌ هایی که به نوعی مرتبط می‌شوند با کتاب اهمیت داشته باشد و تبدیل به فعالیتی با نشاط و یک مسئولیت دلنشینی شود که همه در آن مشارکت داشته باشند.

این نویسنده با اشاره به این که هر کاری که در حوزه خدمت به ترویج کتابخوانی و به طور کل کتاب انجام می‌شود، اظهار کرد: این امر باید یک حرکت عمومی، با نشاط و فراگیر باشد که همه احساس کنند مشارکت در آن یک مسئولیت دلنشین است، حال چه نویسنده، چه ناشر، چه اولیا یا آموزش و پرورش باشد. به واقع به نظر من ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نباید تنها برعهده بخشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد بلکه باید یک برنامه فراگیر عمومی و ملی باشد.

او همچنین بیان کرد: از سال‌های گذشته شاهد فعالیت‌های مختلفی در هفته کتاب هستیم که تاثیر بسیاری در ترغیب مردم برای مطالعه داشته است؛ اما برای این که این تاثیرگذاری افزایش یابد نیاز داریم آن را از یک وظیفه اداری در یک ارگان و‌ نهاد خاص که وابسته به منابع مالی است خارج کرده و آن را تبدیل به مسئولیتی ملی کنیم که هر شخص به نوبه خود در آن مشارکت کند.

وی افزود: اگر تغییرات جدید را در برنامه‌های متناسب این هفته اعمال کنیم به زودی به این سمت خواهیم رسید، به ویژه در این ایام که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده و سبب شده آن جنس از برنامه‌هایی که در سال گذشته اجرا می‌شد تغییر کند و به شیوه دیگری اجرا شود. اگر نوآوری، همدلی و مشارکت سایر علاقه‌مندان در آن دیده شود طبیعتا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

این شاعر ضمن بیان این که ما به طور کلی به هفته کتاب نیاز داریم تصریح کرد: باید به بهانه‌ های مختلف این قبیل برنامه‌ ها را در طول سال گسترش دهیم تا مردم خود را در میانه گستره‌ای ببینند که به کتاب مرتبط است.

شرفی‌ خبوشان همچنین گفت: حس می‌کنم کسی که اهل کتاب است و آن را ضرورت می‌داند برایش هزینه می‌کند حال این هزینه هر مقدار که باشد؛ در واقع کتاب و کتابخوانی مسئله اوست فرد اهل مطالعه، کتاب و کتاب خواندن را امری ضروری می‌داند و موضوع گرانی و نداشتن پول مطرح نیست. بنابراین باید برای گسترش فرهنگی هزینه کرد که مردم گمان کنند کتاب یک ضرورت است.

او در ادامه اظهار کرد: یعنی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا به تعداد افرادی که کتاب می‌خرند افزوده شود. برای کسی که ضرورت خرید کتاب مطرح نباشد اگر پول کتاب را هم پرداخت کنید یا هزینه مادی اثر را کاهش دهید یا آن را به کالایی رایگان بدل کنید آن فرد به سمت خرید کتاب نخواهد رفت؛ چنانچه در کتابخانه‌های عمومی کتاب رایگان است و شخص با پرداخت حق عضویتی محدود می‌تواند از کتاب‌های زیادی استفاده کند ولی استقبال کم است و گاهی حتی فرد در عمر خود به کتابخانه عمومی هم مراجعه نکرده است.

وی بیان کرد: باید منابعی که در دست داریم را در طول سال به ویژه هفته کتاب صرف ساختن فرهنگی کنیم که مردم به سمت کتاب بروند و نیاز و ضرورت مطالعه آن را در خود احساس کنند، باید برای آن برنامه‌ریزی عمیقی انجام داد. همچنین مسئله کتاب را باید موضوعی ملی و میهنی دانست و برنامه کلانی ارائه کرد و آن را به همه بخش‌ها تسری داد.

محمدرضا شرفی خبوشان در پایان گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند تبدیل شدن به ضرورتی است که باید در سطوح کلان برنامه ریزی مملکتی ما نیز طرح شود و با دیدن پیکره فرهنگ، تمدن و وضعیت حاضر برنامه ریزی صورت گیرد تا نیاز به مطالعه در بین مردم به امری ضروری بدل شود. این برنامه ریزی بیش از همه باید متوجه خردسالان و نوجوانان باشد و این امر یعنی کاشتن بذری که نتیجه آن را طی سال‌های آینده خواهیم دید. اگر چنین کنیم همین افراد خواندن کتاب را در آینده ضرورت می‌بینند.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: