مدیرکل روابط‌عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛

مردم را به کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم

1399/09/01-09:26

محمدحسین رنجبران اظهار کرد: باید با برنامه ‌ریزی دقیق و روش‌های هنرمندانه و اقناعی بتوانیم مردم را به کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم و می‌شود از مردم خواست در این هفته از کتاب خواندن روزی 5 تا 10 دقیقه شروع کنند و به نوعی با خود عهد ببندند که دائم این روند را در طول سال ادامه دهند و بهبود بخشند.

محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط‌عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره اهمیت هفته کتاب بیان کرد: هفته کتاب بهانه ‌ای است تا بتوانیم تجربیات مثبت و منفی خود را در این حوزه مرور کنیم و تا حدودی توجه مردم را به این مسئله جلب کنیم که کتابخوانی چقدر در افزایش سطح آگاهی خود و جامعه‌ اثربخش است و چگونه آینده بهتری برای ایشان ترسیم می‌کند.  

عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: نقش و جایگاه این هفته پراهمیت است، به شرطی که به درستی عمل کنیم. اینکه فقط بگوییم «کتاب بخوانید!»، نمی‌تواند اثر مطلوب داشته باشد. باید روش‌های هنرمندانه ارائه دهیم تا مردم به کتاب خواندن علاقه مند شوند.

او با اشاره به این که هفته کتاب در چند سال اخیر با سیاست‌گذاری جدید توانسته در میان مردم شور و نشاط ایجاد کند، بیان کرد: اما باید خیلی بیش از این باشد و با برنامه ‌ریزی دقیق و روش‌های هنرمندانه و اقناعی بتوانیم این حرکت را ادامه دهیم و مردم را به کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم؛ به نوعی باید مردم را با کتاب خواندن آشتی دهیم و یک سلسله روش‌هایی را در این هفته ببینیم.

رنجبران افزود: می‌شود از مردم خواست در این هفته از کتاب خواندن روزی 5 تا 10 دقیقه شروع کنند و به نوعی با خود عهد ببندند که دائم این روند را در طول سال ادامه دهند و بهبود بخشند. باید اتاق فکرهای خوب تشکیل دهیم و از اهل فکر و قلم و کسانی که در این عرصه حرفی برای گفتن دارند، استفاده کنیم.

مدیرکل روابط‌عمومی صدا و سیما ضمن بیان این که در سه سالی که در شورای سیاستگذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عضویت داشته‌ ام، سعی کرده ‌ام کمک کنم، تصریح کرد: در رسانه ملی از فرصت‌ های موجود در برنامه‌ های مختلف صداوسیما استفاده کرده‌ ایم؛ از جمله اشخاص و خانواده‌هایی را به برنامه‌ها آورده‌ ایم که با کتاب مانوس بودند. در این مسیر سعی کردیم از ظرفیت‌های مختلف رادیو، تلویزیون و استان‌ها استفاده کنیم. امسال هم در این مسیر می‌توانیم گام های مثبتی برداریم.

وی افزود: برنامه‌های رسانه ملی در این ایام به سمت کتاب و کتابخوانی منعطف می‌شوند و حتی از دو سال قبل بسته ‌های کوتاه برای معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی به صورت مستمر تولید و پخش می‌شوند.

او درباره تاثیر مشارکت سازمان  صدا و سیما در هفته کتاب بر ترویج کتابخوانی عنوان کرد: سازمان به عنوان رسانه ملی، نه تنها در عرصه کتاب و کتابخوانی، بلکه در همه موضوعات مبتلا به جامعه، به عنوان رسانه ‌ای فراگیر، موثر است. از جمله همین برنامه ‌های موثر این چند سال اخیر می‌توان به هم‌ افزایی بین صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان کتابخوانی اشاره کرد که ثمربخش بوده و در آینده هم اثرگذار خواهد بود. باید به این مسیر با قوت ادامه داد و در نظر داشت که کارگروه مشترک بین صداوسیما و فعالان عرصه کتاب، بیش از پیش پویا و اثربخش فعالیت کند.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: