فریبا یوسفی

برقراری صلح و دوستی بین مردم و کتاب مهمترین کار «هفته کتاب» است

1399/09/01-09:27

فریبا یوسفی گفت: در هفته کتاب باید بین کسانی که چندان اهل مطالعه و کتاب نیستند، انس و الفتی ایجاد کرد.

فریبا یوسفی شاعر، نویسنده و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره هفته کتاب بیان کرد: این که هفته‌ ای را به کتاب و روزی را به عنوان کتابخوانی در نظر بگیریم به نظر می‌رسد به حال کسانی که از درون و نهاد وجود خود به کتابخوانی اهمیت می‌دهند و مطالعه را لازم دانسته و احساس نیاز می‌کنند چندان فرقی ندارد. در واقع هدف ما از نامگذاری و ارزش‌گذاری بر این موضوعات آن دسته از افرادی هستند که ممکن است به هر دلیل توجه کمتری به مبحث کتابخوانی داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: اختصاص روز و هفته‌ ای برای یک موضوع بیشتر به کار کسانی می‌آید که از آن موضوع غافل شدند یا دقت لازم را نسبت به آن ندارند؛ بنابراین لازم است که برای توجه بخشیدن به این گروه برنامه‌های بیشتری طرح ریزی و اجرا شود.

این منتقد ادبی با اشاره به این که این فعالیت ‌ها می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد عنوان کرد: یکی آن که زمینه‌ و فضای مناسب برای مطالعه را در معرض دید افراد قرار دهیم برای این که ببینند برای مطالعه چه مسیری را می‌توانند طی کنند تا به آن اهدافی که برای این منظور در نظر گرفته شده است برسند.

او همچنین بیان کرد: به نظر من توجه بخشی به کتاب و کتابخوانی یک قسمت ماجرا است و ایجاد زمینه ‌ها برای رسیدن به هدف لازم نیز بخش دیگری از کار است که هردوی این موارد باید مورد توجه قرار بگیرد.

یوسفی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد تعداد کسانی که خودشان به طور ذاتی به کتاب و کتابخوانی توجه دارند نسبت به جمعیت کمتر است؛ فعالیت ‌هایی که در هفته کتاب انجام می‌شود جمعیت بیشتری که توجه کمتری به کتاب دارند را دربرمی‌گیرد.

این نویسنده افزود: در هفته کتاب باید بین کسانی که چندان اهل مطالعه نیستند و کتاب، انس و الفتی ایجاد کرد. برقراری صلح و دوستی بین مردم و کتاب مهمترین کار هفته کتاب است.

فریبا یوسفی در پایان گفت: نهایت مطالعه برخی از افراد جامعه اطلاعاتی است که در فضای مجازی وجود دارد و به صورت عبوری آن را خوانده و می‌گذرند؛ باید این اشخاص و گروهی که کمتر اهل مطالعه هستند یا اصلا کتاب نمی‌خوانند را به شیوه‌ای به کتاب علاقه‌مند کرد.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: