عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی:

کتابخوانی در آرامش جامعه و افزایش سطح اطلاعات مردم نقش آفرین است

1399/09/01-10:09

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بی بدیل رسانه ها و به خصوص صدا و سیما برای کمک به توسعه مطالعه در کشور تاکید کرد: کتابخوانی می‌تواند در آرامش جامعه و افزایش سطح اطلاعات مردم نقش بزرگی را ایفا کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو   با ستاد خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره کتاب و کتابخوانی بیان کرد: علی‌رغم همه تأکیدات قرآن و روایات مختلف دینی بر مطالعه و کتابخوانی، حتی فرهنگ و آداب و رسوم هم مؤید این مسئله است که در کشور ما چندان به این موضوع توجه نشده است. البته ممکن است به دلایل اولویت‌دار سیاسی، جنگ و اقتصادی بوده که مطالعه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: اگر بخواهیم موضوعی را در جامعه تبدیل به فرهنگ و گفتمان عمومی کنیم لازم است از ابزارهای خاص خودش استفاده کنیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست‌های تشویقی چندان نتوانسته به مطالعه و کتابخوانی کمک کند؛ زیرا سبک زندگی مردم تغییر کرده است. حتی در دو دهه اخیر به دلیل ورود تکنولوژی‌های روز به ایران چالشی بین سنت و مدرنیته به وجود آمده و ما نتوانستیم این خلا را به درستی مدیریت کنیم، ولی نیاز داریم که این پیوست فرهنگی را در برنامه‌های کاری خود لحاظ کنیم.

او در ادامه گفت:‌ ما امروز از ابزار قدرتمندی به نام صدا و سیما غافل هستیم در حالیکه این ابزار می‌تواند به عنوان رسانه‌ای بسیار قوی مبحث کتاب را به یک فرهنگی عمومی در جامعه تبدیل کند؛ چرا که در فرهنگ دینی ما به آن تاکید شده و لازم است هرچه سریع‌تر این نقیصه را در فرهنگ عمومی رفع کنیم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: صدا و سیما می‌تواند در توسعه مطالعه در کشور نقش اساسی داشته باشد. ضمن اینکه کتابخوانی نیز می‌تواند در آرامش جامعه و افزایش سطح اطلاعات مردم نقش بزرگی را ایفا کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و اجرای طرح‌های فصلی فروش کتاب همچون عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب در توسعه و ترویج کتابخوانی نقشی بی‌بدیل دارد گفت: احتیاج به تأمین نیازهای مالی خانواد‌ه‌ها برای خرید کتاب هم از موضوعات دغدغه‌مند این حوزه است که تا امروز محقق نشده است.

طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: