نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی:

باید فضای مطالعه را عمومی کنیم

1399/09/01-10:10

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید فضای مطالعه را عمومی کنیم، اظهار کرد : در همین راستا نیازمند اصلاح و بهبود روندها هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، درباره کتاب و کتابخوانی بیان کرد: با وجود رشد و پیشرفتی که در عرصه‌های ضروری جامعه همانند حوزه‌های تربیتی، خانواده، جمعیت و خودباوری ملی ایجاد شده متاسفانه همچنان در تولید و تدوین کتاب چندان موفق عمل نکردیم.

وی افزود: امروزه ما شاهد کم عمق بودن برخی از تألیفات هستیم و حتی مشاهده می‌کنیم  تعدادی از آثار از کتابی دیگر کپی برداری شده است. یا اینکه بسیاری از تألیفات دینی جمع‌آوری شده از ده‌ها کتاب دیگر است، حتی برخی افراد دسته‌بندی خاصی از روایات را در یک مجموعه به نام خود چاپ می‌کنند که منجر به کاهش جاذبه در بازار کتاب شده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه سهم کتاب در سبد هزینه‌های زندگی مردم ضعیف شده است که می‌توان دلیل اصلی آن فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی دانست؛ البته این شمشیر دو لبه است زیرا فضای مجازی از یک سو اطلاعات خوبی را به مردم می‌دهد اما از سویی دیگر منجر به بمباران اطلاعاتی می‌شود و کثرت اطلاعاتی که در ذهن افراد به وجود می‌آورد موجب عدم تشخیص سره از ناسره شده است.

او در ادامه بیان کرد: ما در شبکه‌های اجتماعی شاهد هجمه‌های زیادی از اطلاعات هستیم که بسیاری از آنها هدف گذاری خاصی دارند بنابراین لازم است در موضوع کتاب و حوزه نشر رویکرد جدیدی را پیش بگیریم.

نقدعلی در پایان گفت: در حوزه کاغذ و مواد اولیه نشر مشکلات زیادی وجود دارد، اما می‌توانیم از ظرفیت فضای دیجیتالی استفاده بیشتری کنیم. همچنین باید فضای مطالعه را عمومی کنیم که در این راستا نیازمند اصلاح و بهبود روندها هستیم.

 بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: