پیوست ویژه نمایشگاه کتاب که برای اولین بار اجرا می‌شود

غرفه مشاورین کتاب و کتاب‌خوانی در نمایشگاه کتاب

1401/02/30-15:35

در نمایشگاه کتاب امسال، برای اولین‌بار غرفه‌هایی در قالب مشاوره کتاب و کتابخانه برپا شده است که در حوزه های تخصصی به مراجعین مشورت می‌دهند.

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، غرفه‌ی جدیدی در نمایشگاه امسال با عنوان «غرفه مشاوره کتاب و کتاب‌خوانی» برقرار شده که برای راهنمایی و مشاوره مراجعین و مخاطبین در نظر گرفته شده است. در این غرفه‌ها که در بخش‌های مختلف از جمله ناشران عمومی و ناشران کودکان و نوجوان وجود دارند، بازدیدکنندگان برای آشنایی و خرید کتاب‌های عمومی و تخصصی مراجعه می‌کنند. 


در غرفه ناشران عمومی از نزدیک با مشاورین کتاب گفتگویی صمیمانه انجام دادیم که در ادامه می‌خوانیم. 
در ابتدا مشاور خود را معرفی کرد و مختصری درباره این غرفه توضیح داد و گفت: بنده نصیری، دکترای تاریخ اسلام هستم و در غرفه‌ای با کار ویژه حوزه علوم انسانی مشغول هستم. غرفه‌ای که امسال به همت خانه کتاب و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب مشاوره کتاب و کتابخانه برپا شده است. این غرفه‌ها در رشته‌های تخصصی به مراجعین مشوررت می‌دهند و غرفه‌ ی ما در رشته‌هایی مانند  ادبیات، تاریخ علوم اجتماعی، روانشناسی و فلسفه‌ی دین به مراجعین مشاوره تخصصی در حوزه کتاب می‌دهد.
نصیری در ادامه افزود: سه غرفه‌ در شبستان نمایشگاه و بین ناشران عمومی قرار دارد و یک غرفه نیز در بخش کودک و نوجوان تعبیه شده است که برای مشاوره و راهنمایی افراد به آنها مشورت می‌دهد.
وی درباره مراجعین گفت: افراد در سه سطح به ما مراجعه می‌کنند. یک سطح معمولا عمومی است و فرد برای آشنایی مقدماتی مراجعه می‌کند که ما آن را در قالب سطح عمومی کمک می‌کنیم. در سطح دوم، افرادی هستند که مقدمات را خوانده و برای آشنایی بیشتر با موضوع تخصصی مورد نظر مراجعه می‌کند، ما نیزکتاب‌ها و ناشران را به آنها معرفی می‌کنیم. در سطح سوم نیز فرد دانشجو است و در حوزه‌ای احتیاج به کمک تکمیلی دارد و به ما مراجعه می‌کند.
وی درباره رنج سنی و تحصیلات مراجعه کنندگان گفت: مراجعین ما از همه اقشار جامعه از دانش‌آموز و دانشجو تا افراد میانسال و مسن هستند. لیکن بیشترین رنج سنی مراجعه کننده، رنج سنی ۲۰ تا ۴۰ سال هستند. از نظر تحصیلات نیز، از همه دوره‌های تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس بوده‌اند. حتی کسانی نیز با مدرک دکترا نیز به غرفه مراجه می‌کنند تا در حوزه غیرتخصصی خودشان اطلاعاتی کسب کنند.
نصیری درباره چگونگی حضور افراد حاضر در غرفه‌ها اظهار داشت: من خودم علاقمند به حوزه کتاب هستم و از اولین سال دانشجویی، علاقه‌مند به نمایشگاه کتاب بودم و همواره شرکت می‌کردم. به صورت تخصصی نیز همکار کردم و سابقه‌ی چهار سال تجربه کار در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران را دارم. دوستان از خانه کتاب، به ما پیشنهاد همچین کاری ابتکاری را دادند که قرار بود برای اولین بار از سوی خانه کتاب قرار انجام شود. در ادامه ما را معرفی کردند و قرار شد در این ده روز نمایشگاه برای مشاوره کتاب و کتابخوانی همکاری داشته باشیم.
وی درباره کرونا و تاثیر کرونا بر روی استقبال مردم گفت: به نظر من که سالیان متمادی به عنوان مراجعه کننده به نمایشگاه می‌آمدم، تغییری نکرده است. با وجود این وقفه 2 ساله نمایشگاه خلوت‌تر از سال‌های گذشته نیست. 
نصیری بیشترین ساعت مراجعه را ساعات انتهایی نمایشگاه عنوان کرد و ادامه داد: در روزهای معمولی نمایشگاه از ۳ تا ساعت ۷ بیشترین ساعت مراجعه است، اما در در روزهای آخر هفته مراجعه افراد بیشتر در ساعات ۳ تا ۸ است.
این مشاورِ کتاب در بخشی از صحیت‌هابش به حضور این غرفه در سال‌های بعد ادامه داد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب تصمیم به حضور مستمر این غرفه‌های در نمایشگاه داشته باشند، بهتر است غرفه‌های تخصصی‌تر را بیشتر کنند. چرا که افراد مختلفی در حوزه‌های مختلف به ما مراجعه می‌کنند و ما آنها را راهنمایی و ناشر و کتاب معرفی می‌کنیم. ولی وجود افراد متخصص در حوزه‌های مختلف، قطعاً می‌تواند خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. غرفه‌های بزرگتر، با کارشناسان متعدد و میزهای تخصصی وجود می‌تواند به مراجعین راهنمایی بیشتری کند و مراجعین نیز کتاب‌های مطلوب و مدنطرشان را راحت‌تر بدست می‌آورند.
نصیری در انتهای صحبت‌هایش درباره ایجاد غرفه در بخش فروش مجازی تصریح کرد: به لحاظ سخت‌افزاری مجموع خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت‌هایی برای اینکار دارند و اگر بتوانند آن را انجام دهند و بخش مشاوره در فروش مجازی نیز باشد، بسیاری از مراجعین در شهرستان‌ها که مخاطب عمومی هستند و یا از مخاطبین سطوح بالاتر، خرید بهتر و کامل‌تری خواهند داشت.

«سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 اردیبهشت آغاز شده و تا 31 اردیبهشت ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار خواهد بود»

به ما بپیوندید: