بررسی چاپ دیجیتال و چاپ کتاب بر اساس تقاضا(POD) در نمایشگاه کتاب

1401/02/30-19:09

نشست چاپ دیجیتال و تقاضای "POD"  با حضور فعالان چاپ دیجیتال در سرای اهل قلم برگزار شد.
به گزارش ستادخبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نشست خبری "چاپ دیجیتال و تقاضای "POD" با حضور جلال ذکایی مشاور عالی اتحادیه لیتوگرافی و چاپ دیجیتال، پیام پدیدار مدیر فروش شرکت پدید پردازش پایدار و امیرحسین قاسمی فعال چاپ دیجیتال برگزار شد. 
در ابتدا نشست جلال ذکایی مشاور عالی اتحادیه لیتوگرافی گفت: هدف از برگزاری این نشست آشنایی بیشتر علاقه¬مندان به حوزه چاپ دیجیتال با تکنولوژی های روز دنیا است؛ بخاطر نوسان های اقتصادی بازار و شیوع ویروس کرونا ناشران به سمت چاپ کتاب دیجیتال حرکت کردند و پیش بینی می‌شود پس از دوران کرونا چاپ دیجیتال ادامه داشته باشد. 
پیام پدیدار فعال حوزه چاپ دیجیتال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چاپ بر اساس تقاضا (POD) یک تکنولوژی چاپ و یک فرایند تجاری است که در آن تولید و چاپ کتاب تنها پس از دریافت سفارش و به تعداد سفارش دریافت شده چاپ می‌شود. 
وی افزود: این فرآیند نیازمند تکنولوژی تولید کتاب در تعداد کم و محدود حتی یک عدد است؛ در این فرایند محصول بر اساس نیاز مشتری شخصی¬سازی شده و باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هدر رفت می‌شود. 
مدیر فروش شرکت پدید پردازش پایدار در ادامه گفت: موارد افزایش عناوین چاپی و کاهش تیراژ هر عنوان  بر اساس تقاضا در بسیاری از ناشران آموزشی که با تغییرات محتوا به صورت پیوسته و تعداد محدود مخاطب برای ھر عنوان کتاب تخصصی روبرو ھستند بسیار کارآمد است. 
پدیدار تصریح کرد: چاپ تولید بر اساس تقاضا باعث  حذف زینک و بسیاری از مواد شیمیایی دخیل در فرایند چاپ افست می‌شود که در کاهش آلودگی محیط زیست بسیار موثر است؛ همچین این پروسه از ھدر رفت حدود ٣٠ درصد کتب چاپ شده به روش افست جلوگیری می‌کند. 
در ادامه نشست خبری امیرحسین قاسمی فعال حوزه چاپ دیجیتال گفت: به روز بودن محتوای کتب درسی و کمک اموزشی در چاپ دیجیتال مسئله مهمی است و این روش ھزینه ھای گزاف انبارداری و ریسک عدم فروش کتب انبار شده پس از گذشت از زمان نشر را حذف می کند. 
قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: چاپ دیجیتال باعث حذف ھزینه های ثابت تولید ھر جلد کتاب فارغ از تیراژ سفارش می‌شود و فرایند تولید بسیار سریع تر در مقایسه با چاپ افست را دارد. 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: