مسئول غرفه انتشارات دانشگاه امام صادق (ع):

نمایشگاه امکان گرفتن بازخورد مستقیم از مخاطب را فراهم می‌‌کند

1401/02/31-15:36

یوسف کافیان، مسئول غرفه انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بعد از چند سال دوری از فضای نمایشگاه کتاب، جمع شدن کل ناشران در یک سالن مناسب، امکان برقراری ارتباط دوباره با ناشران برقراری شد. در حالی که در این مدتی که نمایشگاه تنها در بستر مجازی برگزار می‌‌شد، ارتباط مستقیم با دیگر ناشران عمدتاً قطع شده بود، اما زمینه سازی برای برقراری دوباره این ارتباط را می‌‌توان یکی از اصلی ترین ویژگی های این نمایشگاه دانست. 
به گزارش ستاد خبری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، او ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات مهم این دوره از نمایشگاه این است که علاوه بر ما نه تنها فروش آنلاین، بلکه فروش مجازی را هم در این دوره از نمایشگاه داریم و این باعث شده تا بخشی از مخاطبان که به دلیل دوری مسیر نمی‌توانند به نمایشگاه بیایند، از فرصت خرید و تخفیفاتی که در نمایشگاه اعمال می‌شود، جا نمانند و بتوانند آثار خود را تهیه کنند.
مسئول غرفه انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه قطعاً کم‌کاری‌هایی در این دوره از نمایشگاه وجود دارد که با توجه به شرایط برگزاری آن نمی‌‌توان خیلی به آن خرده گرفت، تصریح کرد: امیدوارم فضای امروزی نمایشگاه کتاب در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد و بنا به هیچ دلیلی شاهد تعطیلی دوباره بخش فیزیکی نمایشگاه و یا جداسازی فروش فیزیکی از مجازی نباشیم. 
دشت کافیان اظهار داشت: اتفاقی که در این نمایشگاه باید رخ دهد، برقراری ارتباط مستقیم بین ناشر و مخاطب است. بعضاً در فرایند نشر دانشگاهی یک نظریه علمی بعد از طی فرایندهای مربوط به جامعه مخاطب عرضه می‌شود، اما بازخوردی از آن گرفته نمی‌‌شود، در حالی که قطعا یکی از اتفاقات خوب نمایشگاه این است که مخاطب از آنجایی که می‌‌تواند ارتباط مستقیم داشته باشد، بازخوردش را هم منتقل می‌‌کند، به طوری که اصل بازخورد چه مثبت و چه منفی را می‌‌توان در نمایشگاه به دست آورد. 
او در همین زمینه افزود: هر کتابی فارغ از حوزه‌ای که دارد، محتوایی را به جامعه هدفش منتقل می‌‌کند و تنها از طریق ارتباط مستقیم با مخاطب می‌‌توان به شناخت دقیقی از میزان اثرگذاری اثر چاپی به دست آورد. این مسائل دلیلی است که باعث می‌‌شود تا برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب از اهمیت ویژه ای چه برای ناشر و چه مخاطب برخوردار باشد.
مسئول غرفه انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: از سال 97 تا امروز 300 عنوان کتاب جدید داشته ایم اما در سال 1400 توانستیم 80 عنوان کتاب جدید را به چاپ برسانیم. البته آثاری که در بستر مجازی عرضه شده، مربوط به سال 91 تا امسال است که شامل 730 عنوان اثر می‌‌شود.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

به ما بپیوندید: