غفارحدادی در نشر «شهید کاظمی»:

گرانی کاغذ ناشرین را به سمت گزیده چاپ کردن برده است

1401/02/30-19:50

نشر «شهید کاظمی» در روزهای نمایشگاه کتاب از نویسندگانش دعوت کرده است که با حضور در غرفه این انتشارات با مخاطبین آثار خود دیدار کنند. یکی از همین روزها قرعه به نام «فائضه غفارحدادی» افتاد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، غفارحدادی درباره دو سال کرونایی گفت: هر اتفاقی هم پیامدهای مثبت دارد هم پیامدهای منفی، کرونا هم همین‌طور بود. یکی از مهم‌ترین برکاتش فراهم شدن بسترهای مجازی هم برای رونمایی‌های کتاب هم آموزش‌های نویسندگی هم معرفی و نقد و بررسی کتاب بود. بستر مجازی مخاطبین این برنامه‌ها را بسیار گسترده کرد و دسترسی شهرستان‌ها و روستاها به مرکز را بسیار آسان‌تر کرد. حتی گرانی کاغذ هم با اینکه به صنعت نشر ضربه زیادی زده است، این برکت را داشته که ناشرین به گزیده چاپ کردن روی آورده‌اند و دیگر هرچیزی با هر کیفیتی را چاپ نمی‌کنند. مخاطب هم دیگر ریسک نمی‌کند و برای خرید یک کتاب دست به تحقیق می‌زند.

نمایشگاه در این دو سال جایش خیلی خالی بود و هیچ چیز جای دیدار رودرروی مولفین با مخاطبین را نگرفت. همچنین رصدی که فرد می‌تواند در نمایشگاه حضوری داشته باشد و همه کتاب­ها را کنار هم ببیند، اصلاً در نمایشگاه مجازی اتفاق نمی‌افتد. استقبال از کتاب‌هایی که انتشارشان به دوره کرونا خورد خیلی متفاوت با کتاب‌های دیگر بود، فکر می‌کنم مثلاً کتاب «یک محسن عزیز» به یک نمایشگاه حضوری می‌رسید، استقبال از آن خیلی متفاوت می‌شد. درباره نمایشگاه امسال هم به نظرم می‌رسد، استقبال از نمایشگاه روزهای اول کم بود اما به مرور بیشتر شد. این روزها شاید یک طبقه خاص که کتاب برایشان اهمیت جدی دارد از هزینه‌های دیگرشان بزنند و آن را به کتاب اختصاص بدهند ولی طبقه‌ای که کتاب برایشان هیچوقت یک هزینه واجب نبوده الان دیگر اصلاً سراغش نمی‌آیند.

این نویسنده درباره انتشارات شهید کاظمی هم گفت: انتشارات «شهید کاظمی» یکی از بهترین انتشارات‌های کشور است که تجربه کار با این انتشارات بسیار شیرین است. بسیار اخلاقی، انسانی و حرفه‌ای عمل می‌کنند و موضوعاتی که کار می‌کنند موضوعات دفاع مقدس، امنیت، شهدای مدافع حرم و حتی اخیراً کودکان و نوجوانان است. به نظر من این انتشارات در توزیع کتاب خیلی موفق است و کتاب‌هایش را به دست دورترین مخاطبان هم رسانده است.

غفارحدادی درباره کتاب «به من دست نزن» که تجربه‌های روزنوشت خودش در دوران کروناست توضیح داد: در دوران کرونا هرکس تلاش کرد کمکی به راحت‌تر شدن امور بکند و بعد اینها را روایت کردند مثل جهادگران، کادر درمان، کسانی که ماسک می‌دوختند، .... من احساس کردم باری که به دوش مادران داخل خانه افتاد بسیار سنگین بود چون شعار «در خانه بمانیم» بود و عملاً تمام فشار به خانه منتقل شد و تلاش جمعی مادران و خانه‌داران دیده نشد. البته من از اول روزنوشت می‌نوشتم که شامل همه شایعات، طنزها، ترس‌ها و فضای روانی خانه و خانواده می‌شد.

او با مثبت ارزیابی کردن استقبال از کتاب گفت: من فکر می‌کردم این کتاب برای آیندگان است که وقتی کرونا تمام شد بفهمند چه بر ما گذشته است و گمانم این بود که برای مخاطبی که خودش در این روزها بوده و درگیر ماجرا بوده چندان جذابیتی نداشته باشد ولی جالب بود که کسانی که با یک سال فاصله هم این کتاب را می‌خوانند برایشان یادآوری خاطرات است و دوستش دارند. این کتاب نامزد بخش مستندنگاری جایزه جلال هم شده است.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

خبرنگار: نرگس موحدی

عکاس: حمید توکلی

 

به ما بپیوندید: