معاون آینده‌سازان بنیاد نخبگان در بازدید از سرای دانش‌بنیان و فناوری‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب:

تجربه بسیار هیجان‌انگیزی بود

1401/02/30-19:25

معاون آینده‌سازان بنیاد نخبگان با حضور در سرای دانش‌بنیان و فناوری‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران، به بازدید از غرفه‌های این سالن و گفتگو با مسئولین غرفه‌ها پرداخت.

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، سیدصادق موحد درباره تجربه این بازدید گفت: برای من بسیار هیجان‌انگیز بود. تصور نمی‌کردم شبکه‌ای از فعالیت‌ها و مجموعه‌هایی که در موضوعات مختلف فناوری، مهارت‌آموزی و توانمندسازی فعالند - به خصوص در طیف مختلف سنی- را ببینم. دوستانی که اینجا را طراحی کرده‌اند این نگاه جامع را داشته‌اند و این مجموعه به چنین بلوغی رسیده است که بتواند نیازهای طیف گسترده‌ای از جامعه مخاطب را پاسخگو باشد. نه فقط از حیث سنی، حتی به نیازهای مختلف هم توجه شده است. تنها نکته‌ای که به نظرم می‌رسد این است که این رویدادها به نحو بهینه به مخاطبینش اطلاع‌رسانی نمی‌شود. مثلاً من به عنوان ولی دانش‌آموز این‌ها را نمی‌شناسم مگر اینکه به واسطه شغلم آشنایی داشته باشم. باید در مقیاس دیگری هم شبکه‌سازی وجود داشته باشد که یک معلم، یک ولی دانش‌آموز، یک مسئول بتواند به مجموعه‌ای از اینها دست یابد و اینها را –که هریک به تنهایی بسیار توانمندند- در یک پازل کلی ببیند. حتی اینکه اینها خودشان همدیگر را بشناسند هم منجر به هم‌افزایی می‌شود.

معاون بنیاد نخبگان در پاسخ به سوالی از نسبت این سالن با کل نمایشگاه کتاب هم اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی این سالن می‌توانند در کنار کتاب ارتقاء پیدا کنند و البته کتابخوانی را ارتقاء بدهند. مثلاً در این سالن، مجموعه‌ای هست که به ما کمک می‌کند راحت‌تر کتابهایی که برایمان مناسب است را پیدا کنیم و بستری برای انتخاب کتاب بهتر است. این خیلی بهتر از این است که بخواهم در راهروهای شلوغ نمایشگاه راه بروم تا بلکه شانس بیاورم و کتاب‌های خوب را ببینم. البته اینجا هم این انتقاد وارد است که ما چنین بسترها و زیرساخت‌هایی را نمی‌شناسم چرا که بشر خیلی اوقات اصلاً نمیداند چه نیازی دارد و وقتی چنین سامانه‌هایی را می‌بیند متوجه بعضی نیازهایش می‌شود. مثلاً وقتی از دیجی‌کالا خریدی می‌کنیم دیجی‌کالا به ما متناسب با خریدمان کالاهایی برای خرید بعدی را پیشنهاد می‌دهد.

موحد با بیان به اینکه دوران کرونا یک نقطه عطف بود، گفت: علیرغم همه مشکلاتی که کرونا برای جهان ایجاد کرد، ولی باعث شد بشریت یاد بگیرد از این شرایط هم بهره ببرد. مثلاً اگر کرونا نبود ما به این زودی به این بلوغ نمی‌رسیدیم که مثلاً زیرساخت‌های آموزش مجازی ایجاد کنیم. قبلاً هم وجود داشت ولی چون نسبت به ارزش و جایگاهش آگاهی نداشتیم چندان به آن علاقه نداشتیم. در حال حاضر اگر مجموعه‌های حضوری متوقف بشود شما نگران نمی‌شوید که همه فعالیت‌ها و برنامه‌هایتان متوقف بشود.

این مقام مسئول درباره کتاب خواندن دانش‌آموزان گفت: اگر چندسال آخر دوره متوسطه را کمی مستثنی بدانیم، این توصیه به دانش‌آموزان که کتاب غیردرسی نخوانند کاملاً از روی ناآگاهی است. البته این را می‌توانیم از آموزش و پرورش بخواهیم که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری بحث‌های اضافی و کم‌کاربرد کتاب‌ها حذف بشود و متناسب با احتیاجات دانش‌آموزان و شرایط جامعه و گام دوم انقلاب مطالبی جایگزین بشود. یعنی بپرسیم نسلی که قرار است آینده کشور را بسازد به چه چیزهایی نیاز دارد؟ و برخی از این مباحث را در برنامه‌های تحصیلی آموزش و پرورش بگنجانیم. بنابراین تمرکز صرف بر کتابهای درسی را خطای راهبردی میدانم. اصلاً یکی از اصول برنامه شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) این است که در دوره‌های ابتدایی شما باید تا جایی که امکان‌پذیر است فضاهایی برای کسب مهارت فراهم کنید مستقل از اینکه هر دانش‌آموز چه استعدادی دارد. یعنی همه دانش‌آموزان باید در موقعیت‌های مختلف و متنوع قرار بگیرند.

موحد در نهایت به علایق کتابخوانی خود اشاره کرد و گفت: موضوعات علمی را که روزانه ناچارم بخوانم، بحث‌های تاریخ علم و ارتباط آیات و روایات با سبک زندگی و مستندنگاری‌ها از تجربیات مختلف پروژه‌های موفق در سطح کشور مثل کتاب «شریان مکران» را دوست دارم‌ و شغلم هم ایجاب می‌کند این پروژه‌ها را دنبال کنم. البته من روزانه بدون اغراق بیش از پانزده ساعت کار می‌کنم و فرصت کمی برای مطالعه پیدا می‌کنم اما کتاب‌های زیادی را جمع کرده‌ام که به مرور زمان بخوانم.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

خبرنگار: نرگس موحدی

 

به ما بپیوندید: