مدیرعامل «دوزلی‌بوک» در سرای دانش‌بنیان و فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب:

یک والت‌دیزنی و یک «دوزلی‌بوک» کل هزینه‌های یک‌سال کشور را تامین می‌کند!

1401/02/30-17:30

حسین شکاری، با اشاره به درآمد غرب از صنعت انیمیشن‌سازی گفت: والت‌دیزنی یک کاراکتر را بیش از چهل سال عرضه می‌کند چون آن را در چرخه درستش ارائه کرده است؛ به همین خاطر هم درآمد سالانه‌اش نصف بودجه یک سال کشور ماست.

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، مدیرعامل «دوزلی‌بوک» درباره اهمیت و ضرورت کاراکترسازی و قهرمان‌سازی برای کودکان و نوجوانان گفت: بحث کاراکتر در دنیا در حوزه کودک حرف اول را می‌زند؛ یعنی اگر در سیاست، روزنامه‌ها و رسانه‌ها جهت‌دهی می‌کنند، در حوزه کودک کاراکتر جهت‌دهی می‌کند. خود ما از کتاب‌های درسی مدرسه‌مان روباه مکار، چوپان دروغگو و دهقان فداکار را به طور کامل در ذهن‌مان داریم، چرا که این‌ها کاراکترهایی بوده‌اند که سال‌های بسیاری در کتاب‌ها بوده‌اند و در ذهن همه ما ماندگار شده‌اند. نمونه دیگر کاراکتر «سیا ساکتی» است. فرهنگ کمربند بستن توسط این کاراکتر آموزش داده شد. اگر سیا ساکتی را در صحنه حفظ می‌کردیم خیلی چیزها، حتی مفاهیم درسی را هم می‌توانستیم با او آموزش بدهیم.

او با بیان اینکه «کاراکتر‌ها فرهنگ‌سازی می‌کنند» اظهار داشت: برای اینکه یک کاراکتر تاثیرگذار باشد باید در چرخه درست قرار بگیرد. هم محصولات رسانه‌ای‌اش مثل انیمیشن تولید شود، هم به محصولات جانبی مثل دفتر و لوازم‌التحریر و...وارد شود و هم محصولات خدماتی مثل تم تولد و... داشته باشد. مشکل کشور ما این است که یک کاراکتر در یک حوزه تولید می‌شود ولی هیچ‌جای دیگر استفاده نمی‌شود به همین دلیل ماندگار نمی‌شود.

شکاری در ادامه ایده «دوزلی‌بوک» را توضیح داد: چون در صنعت کاراکتر ضعیف هستیم و نمی‌توانیم قهرمان‌سازی کنیم بهترین کار را این دیدیم که به کودک یاد بدهیم خودش قهرمان اصلی زندگی‌اش است که همین تقویت مفهوم «عزت نفس» در کودکان است. ما در «دوزلی‌بوک» محصولاتی مثل بازی، لوازم‌التحریر و... تولید می‌کنیم که در همه آنها محور و قهرمان قصه خود کودک است و انواع مفاهیم را با داستان‌هایی که خود بچه قهرمان آنهاست یاد می‌دهیم. تمام تلاش‌مان این است که با این قهرمان‌سازی از خود بچه و با ظرفیت‌های دیگر حوزه کودک که این چرخه را تکمیل می‌کنند چرخه کاراکتر در ایران را در اشل کوچک اجرا کنیم.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

 

 

به ما بپیوندید: